REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany ostrzeżeń na papierosach mogą kosztować handel 200 mln zł

REKLAMA

Jeżeli zmiany dotyczące nowych ostrzeżeń o szkodliwości palenia umieszczanych na paczkach papierosów nie będą miały co najmniej rocznego vacatio legis, handel może stracić 200 mln zł - ostrzega Polska Izba Handlu.

Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński powiedział podczas konferencji prasowej, że zgodnie z decyzjami UE ostrzeżenia tekstowe na paczkach papierosów mają zostać zmienione na obrazkowe. Wskazał, że niektóre państwa już wprowadziły zmiany.

REKLAMA

"To decyzja na poziomie państwa, może ono przyjąć takie rozwiązanie, ale nie musi. Polska takie rozwiązanie zdecydowała się przyjąć i w tym momencie pojawiły się schody, bo wymiana opakowań jest procesem bardzo złożonym" - powiedział dyrektor PIH.

REKLAMA

Wyjaśnił, że z badań PIH wynika, że paczka papierosów pozostaje w sprzedaży około roku, a do tego dochodzą kwestie dostosowania produkcji opakowań do nowych wymogów. Cały ten proces trwa od półtora roku do dwóch lat - powiedział Ptaszyński.

Dodał, że w ubiegłym roku minister zdrowia zdecydował w projekcie rozporządzenia, że zmiany wejdą w życie wraz z wymianą znaków akcyzy, czyli 1 marca 2013 r. Według handlowców termin ten wydawał się "całkiem sensowny", ale przez pół roku minister rozporządzenia nie podpisał.

Jego zdaniem, jeżeli rozporządzenie weszłoby w życie zgodnie z założonym planem, handlowcom nie uda się sprzedać papierosów z ostrzeżeniami tekstowymi i będą musieli je zniszczyć na własny koszt. "Może to kosztować detalistów ok. 200 mln zł" - powiedział Ptaszyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że Izba proponuje, by przesunąć datę wejścia w życie zmian na 1 marca 2014 r., albo wydłużyć okres przejściowy do czasu, aż zaczną obowiązywać najnowsze rozporządzenia unijne, które przewidują, że w 2016 r. nastąpi kolejna zmiana wyglądu paczek papierosów.

"Mamy nadzieję, że rozsądek zwycięży i nowe ostrzeżenia będą wprowadzane w taki sposób, żeby handel mógł dostosować swoje zasoby do realnie uzgodnionych terminów" - powiedział.

REKLAMA

Zwrócił też uwagę na założenia unijnej tzw. dyrektywy tytoniowej, która ma ujednolicić opakowania papierosów (mają z nich zniknąć loga i grafiki charakterystyczne dla marek) zakazać ekspozycji w punktach handlowych oraz wprowadzić zakaz stosowania określonych dodatków do wyrobów tytoniowych.

Według PIH nowe wymogi mogą wiązać się z dużymi kosztami dla sklepów i zdezorganizować ich prace, a zakaz dotyczący dodatków może prowadzić do tego, że nie będzie można produkować np. papierosów mentolowych. To wszystko - według PIH - może prowadzić do wzrostu przemytu papierosów spoza UE.

Przewodniczący Komitetu Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej powiedział, że dyrektywa uderzy nie tylko w handel, ale także w ponad 14 tys. gospodarstw rolnych, które produkują tytoń. Wskazał, że polski tytoń nie nadaje się do produkcji bez jego ulepszenia.

Podczas konferencji poruszono także temat wprowadzenia zmian związanych z Europejskim Planem Przeciwdziałania Szkodliwemu Spożyciu Napojów Alkoholowych na lata 2012-2020.

Maciej Kraszewski z PIH powiedział, że Plan został przyjęty przez WHO we wrześniu ub.r. roku przez aklamację, a polski resort zdrowia nie zgłaszał wobec niego sprzeciwu.

Plan przewiduje ograniczenie dostępu do alkoholu poprzez restrykcje fiskalne (wzrost akcyzy, wprowadzenie ceny minimalnej itp.) i ograniczenia w handlu alkoholem (zaostrzenie polityki licencyjnej, wyprowadzenie sklepów z alkoholem na obrzeża miast).

"To swego rodzaju zobowiązanie. Z naszego doświadczenia wynika, że jest duże prawdopodobieństwo, iż Plan przełoży się na dyrektywy unijne" - powiedział. Jego zdaniem resort zdrowie pracuje już nad wprowadzeniem zmian.

Kraszewski uważa, że zaproponowane przez WHO zmiany mogą jednak nie odnieść pożądanych skutków "natomiast z pewnością stanowią ogromne zagrożenie dla handlu i gospodarki". Wskazał, że wzrost podatków na napoje alkoholowe spowoduje wzrost szarej strefy w produkcji alkoholu i większy przemyt. Z kolei ograniczenie liczby sklepów z alkoholem i godzin ich otwarcia oraz zamknięcie punktów sprzedaży w centrach miast zachęci do nielegalnego handlu alkoholem.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA