REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dalej z ustawą antykryzysową - informacja MPiPS

REKLAMA

Ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przestała obowiązywać z końcem 2011 r. W związku z tym skończyły się możliwości wykorzystywania takich rozwiązań, jak: indywidualny rozkład czasu pracy, obniżony wymiar czasu pracy, zatrudnianie pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony czy przestój ekonomiczny.

Wychodząc naprzeciw postulatom partnerów społecznych, dotyczącym ewentualnego dalszego stosowania rozwiązań z zakresu prawa pracy zawartych w ustawie, strona rządowa - na posiedzeniu Zespołu Problemowego do spraw Prawa Pracy i Układów Zbiorowych Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych, zwołanym z jej inicjatywy 19 grudnia 2011 r., przedstawiła trzy propozycje dotyczące sposobu prowadzenia dalszych prac legislacyjnych nad rozwiązaniami z zakresu prawa pracy zawartymi w ustawie.

REKLAMA

REKLAMA

• W pierwszym wariancie zaproponowano prowadzenie prac nad nową ustawą obowiązującą przez określony czas, zawierającą szczególne rozwiązania z zakresu prawa pracy wzorowane na rozwiązaniach zawartych dotychczas w ustawie antykryzysowej. Ustawa dotyczyłaby wszystkich pracodawców, zaś zakres przejmowanych do niej instytucji mógłby być przedmiotem negocjacji między partnerami społecznymi.

• Drugi wariant zakłada wprowadzenie do Kodeksu pracy, jako przepisów o trwałym charakterze i powszechnym zakresie stosowania, dwóch rozwiązań z ustawy antykryzysowej, tj. możliwości przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy i stosowania indywidualnych rozkładów czasu pracy (dla załogi i dla uprawnionego pracownika). Ta koncepcja wymagałaby dokonania niezbędnych zmian w innych przepisach Kodeksu pracy o czasie pracy - w celu zachowania spójności rozwiązań prawnych zawartych w dziale szóstym Kodeksu pracy.

• Trzeci wariant zakłada kontynuowanie prac nad całościowym uregulowaniem problematyki czasu pracy w nowym dziale szóstym Kodeksu pracy, z wykorzystaniem dorobku i doświadczeń zdobytych w trakcie stosowania przepisów ustawy antykryzysowej.

Koniec obowiązywania ustawy antykryzysowej - skutki dla pracodawcy >> 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przewidywała następujące rozwiązania z zakresu prawa pracy:

1) przedłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy (art. 9),

2) indywidualny rozkład czasu pracy dla załogi lub dla indywidualnego pracownika (art. 10 i 11),

3) obniżony wymiar czasu pracy (art. 12),

4) zatrudnianie pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony (art. 13),

5) przestój ekonomiczny (art. 4).

Tylko jedno z powyższych rozwiązań można było stosować bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków. Dotyczyło to ograniczeń w zatrudnianiu pracownika na podstawie umowy o pracę zawieranej na czas określony.

Stosowanie przedłużonego okresu rozliczeniowego czasu pracy, indywidualnego rozkładu czasu pracy dla załogi oraz obniżonego wymiaru czasu pracy wymagało uzgodnienia ze związkami zawodowymi, a w razie ich braku - z przedstawicielami pracowników.

Rozkład czasu pracy dla indywidualnego pracownika wprowadzany był na jego wniosek, zaś objęcie pracownika przestojem ekonomicznym wymagało indywidualnej zgody pracownika.

Wymienione w punkcie 1 instytucje prawa pracy, zgodnie z art. 34 ustawy, mogły być stosowane do 31 grudnia 2011 r.

REKLAMA

Oznacza to, że od 1 stycznia 2012 r. przedsiębiorcy (w tym także przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych) są zobowiązani do stosowania norm powszechnie obowiązujących, tj. przepisów Kodeksu pracy dotyczących czasu pracy (dział szósty) oraz przepisów art. 251 Kodeksu pracy, dotyczących ograniczeń w zatrudnianiu pracownika na podstawie terminowych umów o pracę.

Zakończenie stosowania przez przedsiębiorców (w tym przedsiębiorców w przejściowych trudnościach finansowych) przepisów ustawy z zakresu prawa pracy z końcem 2011 r. i ponowne objęcie ich, od 1 stycznia 2012 r., powszechnie obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy wymagało uregulowania w przepisach przejściowych ustawy kwestii umowy o pracę na czas określony zawartej pod rządami tej ustawy i trwającej 1 stycznia 2012 r.

Do takiej umowy należy stosować art. 251 Kodeksu pracy, co wprost wynika z art. 34 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że taka umowa będzie traktowana jako pierwsza umowa o pracę zawarta na czas określony w rozumieniu przepisów art. 251 Kodeksu pracy.

Przepisy ustawy antykryzysowej stosowane były od 22 sierpnia 2009 r.

Przepisy przejściowe i końcowe ustawy regulują natomiast kwestie okresu, przez który przedsiębiorcy (w tym przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych) mogli stosować przepisy ustawy z zakresu prawa pracy. Okres ten zakończył się 31 grudnia 2011 r., co wprost wynika z art. 34 ustawy.

Źródło: www.mpips.gov.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA