| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Dla 39,4 proc. małych i średnich firm najważniejsze przetrwanie

Dla 39,4 proc. małych i średnich firm najważniejsze przetrwanie

Dla 39,4 proc. małych i średnich firm najważniejsze jest utrzymanie się na rynku. Dopiero na następnych miejscach znalazły się cele dotyczące rozwoju firmy - wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Następne ważne cele to w kolejności: wzrost sprzedaży (20,4 proc.), wzrost zysku (14,7 proc.), zapewnienie pracy i dochodów właścicielowi i jego rodzinie (11,3 proc.), wzrost udziału w rynku (11 proc.), wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa (2,5 proc.).

Dla porównania - tylko dla 19,3 proc. dużych firm (zatrudniających powyżej 250 pracowników) celem strategicznym jest przetrwanie na rynku. W tej grupie najważniejszy okazał się wzrost udziału w rynku (25,1 proc.); istotny jest także wzrost sprzedaży (21,6 proc.), zysku (17,3 proc.), wartości rynkowej (12,4 proc.). Na inne cele wskazało 4,3 proc. firm.

"To, że tak wiele małych i średnich firm jest głównie nastawionych na przetrwanie nie oznacza, że są one w złej kondycji. Chodzi o to, że wiele z nich działa na tzw. rynkach schyłkowych, które raczej nie będą się rozwijać. Mam tu na myśli usługi w tradycyjnym znaczeniu, np. krawieckie czy szewskie" - powiedziała PAP główna ekonomistka PKPP Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dodała, że tym kontekście nie powinno dziwić, że celem strategicznym tego typu firm może być zapewnienie pracy i dochodów właścicielowi i jego rodzinie, gdyż są to często małe rodzinne firmy, które po prostu chcą się utrzymać ze swojej działalności.

Z badań wynika, że na rynkach określonych jako zmniejszające się oraz ustabilizowane, na których popyt nie rośnie, działa najwięcej mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników) oraz małych firm (zatrudniających 10-49 pracowników). Średnie firmy (zatrudniające 50-249 pracowników) rozwijają się głównie na rosnących rynkach.

"Z naszych badań wynika, że im większa firma, tym silniej nastawiona jest na rozwój" - podkreśla Starczewska-Krzysztoszek.

Wzrost udziału w rynku jest celem strategicznym dla 29,6 proc. średnich firm, dla 17,7 proc. małych firm i tylko dla 9,9 proc. mikrofirm - wynika z przeprowadzonych badań.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Patentowy.com

Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej w Krakowie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »