REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dla przewoźników drogowych

REKLAMA

Przewoźnicy muszą mieć od niedzieli licencję wspólnotową na międzynarodowy przewóz drogowy. Nowe wymogi wprowadzają trzy unijne rozporządzenia, zwane pakietem drogowym.

4 grudnia zaczęły obowiązywać w Polsce trzy unijne rozporządzenia z 21 października 2009 r.: nr 1071,1072,1073/2009/UE, znane pod nazwą pakiet drogowy. Pakiet ma ujednolicić zasady wykonywania transportu drogowego na terenie UE. Określa warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, dostęp do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy oraz dostęp do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych.

REKLAMA

Pierwsze z rozporządzeń dotyczy wszystkich podmiotów wykonujących transport drogowy. Od niedzieli muszą oni mieć licencję wspólnotową, oprócz jednakowych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego zarówno krajowego, jak i międzynarodowego. Wydane przed 4 grudnia 2011 r. licencje wspólnotowe zachowują swoją ważność na czas ich wydania.

Nowością są też wymogi dotyczące posiadania przez przedsiębiorcę siedziby oraz bazy eksploatacyjnej.

REKLAMA

Po to, żeby spełnić kolejny warunek - dobrej reputacji, nie wystarczy już tylko brak sądowego zakazu wykonywania zawodu przewoźnika lub brak skazania za przestępstwo umyślne. Od 4 grudnia nie wykaże się dobrą reputacją również przedsiębiorca, wobec którego sąd orzekł karę za wykroczenie lub na którego nałożono karę administracyjną za poważne naruszenie przepisów wskazanych w rozporządzeniu WE 1071/2009.

Podobnie jak dotychczas, przedsiębiorstwo transportowe będzie musiało wykazać się odpowiednią zdolnością finansową, przy czym od 4 grudnia należy ją inaczej udowodnić. Dowodem na to będzie wyłącznie roczne sprawozdanie finansowe poświadczone przez biegłego rewidenta albo gwarancje udzielone przez bank, firmę ubezpieczeniową lub inną instytucję finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tak jak dotychczas, przedsiębiorstwo przewoźnika będzie musiało zatrudniać osobę zarządzającą transportem, posiadającą odpowiedni certyfikat kompetencji zawodowej, przy czym od tej pory dokument ten ma być jeden, niezależnie od obszaru wykonywania przewozów. Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, przyjęty 25 sierpnia 2011 r. przez Komitet Stały Rady Ministrów. Od 4 grudnia br. zarządzający operacjami transportowymi w firmie na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. umowy zlecenia, może wykonywać te zadania w nie więcej niż czterech przedsiębiorstwach, dysponujących łączną flotą nie przekraczającą 50 pojazdów.

Zrzeszenia reprezentujące przewoźników zwracają uwagę na brak krajowych przepisów, które regulowałyby procedury wynikające z nowych rozporządzeń. Chodzi m.in. o wskazanie organów odpowiedzialnych za realizacje zadań wskazanych w unijnych rozporządzeniach, określenie wysokości ewentualnych opłat administracyjnych.

Miała to regulować nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, ale zmiana nie została uchwalona na czas. Bez niej i tak pakiet drogowy zacznie obowiązywać w Polsce 4 grudnia br., bo w przeciwieństwie do dyrektyw, unijne rozporządzenia nie wymagają wdrożenia do krajowego systemu prawnego. Nie ma znaczenia, czy państwo członkowskie UE zdąży z wydaniem krajowych przepisów.

25 listopada br. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce zwróciło się do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o podjęcie natychmiastowych działań w tym zakresie. Apeluje w nim, by resort wydał jednoznaczną wykładnię przepisów. Chce też określenia zasad kontroli przedsiębiorców "żeby całkowicie wyeliminować możliwość stosowania sankcji za naruszenia będące wynikiem braku polskich przepisów".

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA