| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Ponad połowa Polaków regularnie używa internetu

Ponad połowa Polaków regularnie używa internetu

Do 56 proc. wzrosła w Polsce liczba internautów. CBOS prognozuje, że najważniejszym czynnikiem ograniczającym dostęp do zasobów sieci będzie nie, jak dotąd, wiek użytkowników, lecz ich umiejętność wyboru informacji oraz korzystania z aplikacji i usług.

 

Według raportu "Korzystanie z Internetu" nadal tylko 9 proc. osób w wieku powyżej 65 lat korzysta z sieci. Jest to wynik wykluczenia cyfrowego, czyli braku dostępu do technologii informatycznych.

 

Obecność w sieci jest natomiast niemal powszechna wśród badanych w wieku 18-24 (94 proc.) i 25-34 lat (89 proc.).

 

CBOS przewiduje, że stopniowo wykluczenie cyfrowe zastąpi drugi typ nierówności, czyli podział na użytkowników kompetentnych cyfrowo i tych, którzy zasobów internetu używają nieumiejętnie i bezkrytycznie.

 

Według CBOS wykonywanie zawodu wymagającego pracy przy komputerze powoduje częstsze korzystanie z zasobów sieci. Prawie wszyscy respondenci z wykształceniem wyższym regularnie używają internetu (93 proc.), podobnie jak osoby wciąż uczące się (94 proc.).

 

Ponad dwie trzecie (66 proc.) badanych dokonało w 2011 r. przez internet zakupów, a jedna czwarta (25 proc.) deklaruje, że coś tą drogą sprzedała. Polacy w sieci nabywają najczęściej odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i zabawki.

 

30 proc. dorosłych korzysta z bankowości elektronicznej, są to najczęściej ludzie z wyższym wykształceniem (76 proc.). 21 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że pobiera darmowe programy, muzykę, filmy. Prawie dwukrotnie spadła zaś liczba osób korzystających z treści dostępnych za opłatą (gazet, członkostwa w serwisach) - jest to tylko 5 proc. ogółu w porównaniu z 8 proc. w 2010 r.

 

Polacy korzystający z internetu chętnie oglądają w sieci filmy i seriale (40 proc.), czytają prasę (54 proc.). Spadła liczba słuchających internetowego radia (33 proc.) i czytających blogi (28 proc.).

 

Komunikowanie się przez internet nadal jest dość popularne. Co drugi internauta porozumiewał się w miesiącu poprzedzającym badanie przez komunikator tekstowy (51 proc.), a co trzeci prowadził rozmowę głosową (35 proc.). Co piąty internauta deklaruje, że nawiązał w sieci znajomość (20 proc.), a co ósmy z osobą poznaną w internecie się spotkał (12 proc.).

 

Co trzeci dorosły (33 proc.), czyli około trzy piąte internautów, ma konto w portalu społecznościowym. Odsetek ten od trzech lat pozostaje na podobnym poziomie. Użytkownicy najczęściej chcą utrzymywać poprzez portale kontakt ze znajomymi (50 proc.) lub odnawiać kontakt z dawnymi znajomymi (43 proc.). Inne motywacje internautów to chęć zaspokojenia ciekawości (43 proc.), wypełnienie wolnego czasu (38 proc.), oglądanie filmów i zdjęć (36 proc.). Tylko dla jednej szóstej internautów (16 proc.) posiadanie konta na portalu społecznościowym to sposób na szukanie pracy.

 

W ciągu następnego roku 61 proc. dorosłych planuje regularnie korzystać z internetu, a 36 proc. nie przewiduje takiej aktywności. 7 proc. badanych nie korzysta obecnie z zasobów sieci, ale planuje w przyszłym roku to zmienić.

 

Nadal najwięcej Polaków łączy się siecią z domu (95 proc.), a dwie piąte (41 proc.) w szkole lub pracy. O 10 proc. w stosunku do 2010 r. wzrosła liczba osób korzystających z mobilnego dostępu do internetu i jest to 55 proc. internautów.

 

Najwyższy odsetek użytkowników internetu występuje w województwach pomorskim (70 proc.) i śląskim (60 proc.), co związane jest z wysokim poziomem urbanizacji.

 

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w maju i lipcu 2011 r. na reprezentatywnych próbach losowych 1189 i 1080 dorosłych mieszkańców Polski

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Adamska

Specjalista ds. Public Relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »