| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nieprawidłowości w firmach usługowych

Nieprawidłowości w firmach usługowych

Brak cennika i nieprawidłowe oznakowanie wyrobów - to najczęstsze nieprawidłowości w firmach usługowych. Inspekcja Handlowa skontrolowała 338 zakładów, inspektorzy mieli zastrzeżenia do 37 proc. z nich.

 

Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowała 338 firm świadczących usługi w całej Polsce. Były to m.in. zakłady fryzjerskie, pralnicze, optyczne, zegarmistrzowskie, motoryzacyjne, fotograficzne. Zostały one wytypowane losowo, na podstawie skarg konsumentów - poinformowała we wtorek rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

 

Napływające do Inspekcji Handlowej skargi najczęściej dotyczyły nieprawidłowo wyliczonego kosztu usługi, braku cennika czy używania preparatów kosmetycznych po terminie ich trwałości lub też zastępowania kosmetyków nieoryginalnymi.

 

Kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości u 124 usługodawców, czyli u 37 proc. sprawdzonych firm. Kontrola została przeprowadzona w 2010 r. Podczas poprzedniej - w 2008 roku - zastrzeżenia zgłoszono do pracy 186 firm, czyli do ok. 51 proc. zakładów.

 

Nadal najczęstszą nieprawidłowością jest brak cennika, nie było go w 43 placówkach (blisko 13 proc.) - najczęściej nie dysponowały nim zakłady fryzjerskie, szewskie, warsztaty motoryzacyjne. Zdarzało się ponadto, że w cennikach nie było sztywnej ceny, a koszt usługi był określony w widełkach. Salony optyczne często nie informowały o cenach okularów.

 

Inspektorzy sprawdzali także prawidłowość naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen z cennika. Nieprawidłowości stwierdzono tylko u jednego z 201 skontrowanych przedsiębiorców.

 

W firmach, w których klient może oprócz usługi nabyć także produkty, takich jak np. salony optyczne lub fryzjersko-kosmetyczne, inspektorzy sprawdzili oznakowanie 910 partii wyrobów. Zakwestionowali blisko 30 proc. Najczęściej zastrzeżenia wzbudziło oznakowanie produktów w salonach optycznych oraz zegarmistrzowskich. Nieprawidłowości dotyczyły braku na towarach m.in. opisu produktu, składu surowcowego, ceny, nazwy i adresu producenta. Informacje te powinny być napisane po polsku.

 

Ustalenia pokontrolne dały podstawę do nałożenia 87 mandatów karnych na kwotę 13,3 tys. zł. Ponadto przedsiębiorców wezwano do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelarie Radców Prawnych Cyran Polak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »