| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Lot odwołany? Linia lotnicza ma zaopiekować się pasażerem

Lot odwołany? Linia lotnicza ma zaopiekować się pasażerem

W sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu linie lotnicze muszą zaopiekować się swoimi klientami - przypomina we wtorek Europejskie Centrum Konsumenckie w kontekście utrudnień w ruchu lotniczym z powodu chmury pyłu wulkanicznego.

 

Europejska agencja nadzorująca ruch lotniczy Eurocontrol poinformowała we wtorek, że na Starym Kontynencie odwołano 252 loty z powodu chmury pyłów z erupcji wulkanu Grimsvotn na Islandii. We wtorek może zostać odwołanych do 500 lotów komercyjnych w Irlandii Północnej, Szkocji i niektórych państwach skandynawskich. W Europie o tej porze roku odbywa się przeciętnie 30 tys. lotów dziennie.

 

"Linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia opieki swoim klientom, czyli m.in. bezpłatnych posiłków, napojów, a w niektórych przypadkach zakwaterowania w hotelu" - czytamy w komunikacie ECK.

 

Jeśli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, pasażer może wybierać między zwrotem poniesionych opłat np. za posiłki, przejazdy z hotelu do lotniska, a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu. Pasażerowie powinni zatrzymać jednak rachunki, które potwierdzą ich wydatki.

 

W razie odwołania lotu klient może wybrać: pełen zwrot poniesionych kosztów albo udział w zastępczej imprezie turystycznej, jeżeli organizator ma taką w swojej ofercie. Biuro podróży jest zobowiązane do udzielenia pomocy klientowi w czasie trwania całej imprezy turystycznej. Przepisy prawne jednak nie precyzują zakresu tej pomocy.

 

"W sytuacji zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych, takich jak pojawienie się chmury pyłu wulkanicznego (a w konsekwencji - zamknięcia lotnisk) klient ma prawo do 100-proc. zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu. Natomiast nie przysługuje mu w takich okolicznościach prawo do odszkodowania (czyli dodatkowej rekompensaty finansowej np. za opóźnienie lotu, stracony urlop itp.)" - przupomina ECK.

 

ECK informuje, że podróżni w razie problemów powinni zwrócić się do linii lotniczych lub biura podróży, z którego usług korzystali. Jeżeli ich roszczenia nie zostały uwzględnione, mogą skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim. ECK informuje i doradza konsumentom w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych.

 

Erupcja wulkanu Grimsvotn rozpoczęła się w sobotę. W poniedziałek służby meteorologiczne podały, że wulkan w dalszym ciągu wyrzuca duże ilości pyłów, które dotarły aż do oddalonego o 400 km Reykjaviku. Słup pyłu ma ok. 12 km wysokości.

 

W 2010 r. chmura pyłów po wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjoell spowodowała anulowanie ponad 100 tys. lotów i uwięzienie na lotniskach milionów pasażerów.

 

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK