| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Eksperci: rola sektorów kreatywnych polskiej gospodarki będzie rosła

Eksperci: rola sektorów kreatywnych polskiej gospodarki będzie rosła

Sektor kreatywny będzie się rozwijać szybciej niż inne gałęzie gospodarki - tak uważa Tom Fleming, dyrektor londyńskiej firmy doradczej Creative Consultancy. Chociaż Polska w rankingach innowacyjności wypada słabo, to jednak sektory kreatywne odgrywają w polskiej gospodarce istotną rolę, większą od np. branży spożywczej czy nieruchomości. A eksperci uważają, że rola sektorów kreatywnych będzie rosła. Do sektorów kreatywnych zalicza się m.in. architekturę, fotografię, oprogramowanie oraz reklamę.

Udział branży kreatywnej w polskiej gospodarce już teraz jest znaczny. Zgodnie z danymi przytaczanymi w Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2013, udział procentowy PKB wytwarzanego w kulturze i przemysłach kultury kształtował się w 2002 r. na poziomie 4,5 proc., nowszych danych Ministerstwo Gospodarki nie ma.

Z kolei z raportu ONZ poświęconego gospodarce kreatywnej wynika, że udział sektora kreatywnego w polskim PKB jest większy niż np. przemysłu spożywczego, nieruchomości czy komputerowego. W branży kreatywnej Polska należy do największych eksporterów na świecie: w 2008 r. zajmowała 17 miejsce, w ciągu 6 lat awansowała 7 miejsc. Co ciekawe, choć Polska w handlu międzynarodowym więcej importuje niż eksportuje, to w branży kreatywnej ma nadwyżkę.

"Polski przemysł kreatywny z roku na rok coraz mocniej i wyraźniej zaznacza swoje miejsce i wartość na krajowym rynku pracy. I chociaż daleko nam do takich potentatów w tej branży, jak Wielka Brytania, to warto podkreślić, że jego wartość jest coraz bardziej zauważana i doceniania" - mówi PAP Klaudia Imach z Ministerstwa Gospodarki.

Czym dokładnie są sektory kreatywne? Brytyjski Departament ds. Kultury, Mediów i Sportu (DCMS) w raporcie poświęconym tym zagadnieniom definiuje je jako "sektory, które mają źródła w kreatywności jednostki, w umiejętnościach i talencie, i które mają potencjał by, poprzez tworzenie i wykorzystywanie własności intelektualnej tworzyć bogactwo i miejsca pracy". DCMS wymienia 11 sektorów kreatywnych: architektura; film; video, fotografia; moda; muzyka i sztuka performerska; oprogramowanie, gry komputerowe, publikacje elektroniczne; prasa i książki; radio; reklama; rzemiosło artystyczne; sztuka i antyki; sztuka użytkowa (design); telewizja.

Osoby zajmujące się przemysłami kreatywnymi kładą nacisk na komercyjny, ekonomiczny wymiar kreatywności. "Przemysł kreatywny, gospodarka oparta na kreatywności to tworzenie biznesowego otoczenia dla środowisk kreatywnych. Chodzi o połączenie tych dwóch sfer, współistnienie sfery profit i non-profit - powiedział PAP Tom Fleming. "Chodzi o to, by artyści poczuli się i stali przedsiębiorcami" dodaje, podkreślając, że połączenie tych dwóch sfer, sztuki i przemysłu, przynosi rezultaty.

"To są sektory, które czeka rozwój, natomiast nie wiadomo, jak dynamiczny. Państwo ma istotne możliwości ich wsparcia, chociażby przez zachęty podatkowe w postaci ulg dla inwestujących w badania i rozwój" - uważa Michał Turczyk, starszy manager w dziale R&D and Government Incentives firmy Deloitte.

Obecnie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego trwają prace nad Strategią Rozwoju Kapitału Społecznego, której jednym z głównych celów jest rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego, w tym rozwój nowoczesnego sektora kreatywnego. Jednak sektory kreatywne otrzymują pomoc także z innej strony. British Council wspiera rozwój tego sektora gospodarki poprzez program "Young Creative Entepreneurs" (Młodzi Kreatywni Przedsiębiorcy). Celem projektu jest wsparcie młodych przedsiębiorców działających w sektorach kreatywnych, rozpropagowanie ich osiągnięć i być może zainspirowanie kolejnych osób do działań w tej gałęzi gospodarki.

"Projekt jest częścią szerszego programu Kreatywna Gospodarka. Chcemy połączyć wymiar komercyjny z kreatywnością i działaniami artystycznymi" - mówi Roy Cross, dyrektor British Council na kraje nordyckie i bałtyckie, odpowiedzialny za projekt "Creative and Cultural Economy", i dodaje: "Nie sądzę, żeby to od razu mogło przynieść wymierne efekty, ale w dłuższej perspektywie z całą pewnością".

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK