REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE przygotuje nową strategię promocji żywności

REKLAMA

Komisja Europejska chce promować europejską żywność wysokiej jakości oraz m.in. zachęcać do zakładania targowisk w miastach. W tym celu przygotuje nową strategię promocji żywności - poinformował dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa KE Klaus-Dieter Borchardt.

"Celem nowej polityki ma być podnoszenie świadomości konsumentów na temat wysokiej jakości europejskich produktów rolnych. Promocja ma prowadzić do wzrostu sprzedaży unijnej żywności na rynkach światowych" - powiedział Borchardt na wtorkowej konferencji w Warszawie nt. działań promocyjnych na wybranych rynkach rolnych, zorganizowanej przez Agencję Rynku Rolnego. Zaznaczył, że KE chce promować żywność na rynkach lokalnych i regionalnych, unijnym oraz na rynku zewnętrznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zastrzegł jednak, że Unia nie może promować europejskiej żywności na całym świecie, bo nie ma na to pieniędzy. Wśród interesujących UE obszarów wolnego handlu wymienił m.in. Koreę, Japonię, Chiny, Rosję i Stany Zjednoczone. Według niego w tych krajach bogata klasa średnia będzie mogła pozwolić sobie na zakup dobrej jakościowo, ale droższej żywności z Europy.

Do rozwoju rynków lokalnych Komisja chce zachęcać poprzez promowanie tzw. sprzedaży bezpośredniej, tworzenie targowisk w miastach, zachęcanie do kupowania artykułów rolnych w pobliżu miejsc ich wytwarzania. Zdaniem dyrektora, najlepszą promocją jest bezpośredni kontakt rolnika z konsumentem. Ten ostatni może bowiem poznać historię wytwarzania produktu i jego walory odżywczo-smakowe.

Promocja na rynku unijnym ma polegać - jak tłumaczył - na promowaniu Wspólnej Polityki Rolnej, a także informowaniu o warunkach produkcji, takich jak ochrona środowiska, bezpieczeństwo żywności, ochrona klimatu. Komisja jest za uświadamianiem konsumentów o wartościach odżywczych produktów w kontekście m.in. walki z otyłością.

Zdaniem Borchardta, promocje na rynkach zewnętrznych powinny poprzedzać dokładne ich analizy, np. zbadanie nawyków konsumenckich w danym kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dyrektor zapowiedział, że KE w pierwszej połowie br. chce przygotować tzw. Zieloną Księgę działań promocyjnych. Nie będzie w niej gotowych rozwiązań, ale opis koncepcji i pomysłów dotyczących przyszłej polityki promocyjnej UE. Borchardt liczy, że dyskusja na ten temat rozwinie się podczas polskiej prezydencji, czyli w drugiej połowie 2011 r. Do połowy 2012 roku Komisja planuje przedstawić założenia do nowej polityki promocyjnej. Wniosek legislacyjnych ma być gotowy dopiero przed końcem 2012 r.

"Pierwsze projekty kampanii promocyjnych w nowych ramach będą mogły być realizowane dopiero w 2014-2015 r." - zaznaczył Borchardt. W jego opinii, do tego czasu KE powinna zając się uproszczeniem procedur obecnej polityki promocyjnej.

Dodał, że przygotowanie wniosku o dofinansowanie kampanii promocyjnej np. przez związek producentów żywności jest bardzo skomplikowane, dlatego obecnie ok. 60 proc. projektów jest odrzucana. Roczny budżet UE na promocję wynosi ok. 56 mln euro. UE dofinansowuje 80 proc. kosztów kampanii, reszta ma pochodzić z tzw. środków własnych. Polskie firmy wykorzystują w tym celu pieniądze zgromadzone w tzw. funduszach promocji.

W latach 2000-2010 liderami pod względem liczby złożonych projektów i kwoty unijnego dofinansowania były Włochy, Francja, Grecja i Hiszpania. Polska była na 8. miejscu wśród krajów unijnych. Od 2004 r. na promocję żywności uzyskaliśmy z UE 33 mln euro.

Jak poinformował PAP dyrektor biura promocji ARR Piotr Kondraciuk, w przypadku Polski największą trudność przy ubieganiu się o unijne pieniądze stanowi oszacowanie budżetu kampanii ze względu na zmienności kursu złoty/euro. Inne unijne kraje mają natomiast problemy głównie ze współfinansowaniem kampanii.

Obecnie w Polsce prowadzone są dwie kampanie: "Polskie Smaki" - promująca tradycyjną żywność wytwarzaną w systemie "Jakość i Tradycja", oraz tzw. system PQS, zachęcający do konsumpcji wieprzowiny wysokiej jakości.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA