REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: bezpłatne porady prawne dla konsumentów

REKLAMA

800 007 707 - to numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia uzyskanie bezpłatnej porady prawnej. Uruchomiona z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym ze sposobów na zdobycie wiedzy przydatnej konsumentom w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą.

REKLAMA

Polacy nadal najwięcej problemów mają ze sprzedażą konsumencką - aż 42,28 proc. porad i informacji udzielonych w ubiegłym roku przez konsultantów infolinii konsumenckiej dotyczyło właśnie tego problemu. Na kolejnej pozycji są zakupy w sieci 9,78 proc. oraz problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi 8, 54 proc. UOKiK przypomina gdzie szukać pomocy w przypadku problemów z nieuczciwym przedsiębiorcą:

REKLAMA

Bezpłatna infolinia konsumencka 800 007 707 to najszybszy i najwygodniejszy sposób uzyskania bezpośredniej pomocy. Przydatny numer, pod który można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Dotowaną przez Urząd bezpłatną infolinię prowadzi Federacja Konsumentów. Porad udzielają prawnicy, którzy informują jak rozwiązać problem. W wypadku, gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta dyżurujący prawnicy wskazują odpowiednią instytucję pomagającą konsumentom, znajdującą się najbliżej potrzebującego pomocy.

Porady prawne można uzyskać także bezpłatnie u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Według ostatniego sprawozdania podsumowującego działalność rzeczników, z roku na rok rośnie liczba udzielonych przez nich porad. Najczęściej konsumenci skarżą się na problemy z reklamacją obuwia - ponad 38 tys., sprzętu RTV i AGD - ponad 28 tys., wyposażenia wnętrz - ponad 23 tys. oraz umów sprzedaży telefonów komórkowych - ponad 16 tys.

REKLAMA

Rzecznicy konsumentów są zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie serwisu internetowego UOKiK.

Niestety wielu konsumentów - aż 38 proc. jak wynika z przeprowadzonych badań - błędnie kojarzy UOKiK z indywidualnym poradnictwem. Warto wiedzieć, że Urząd podejmuje interwencję jedynie w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach działań edukacyjnych wspierających działania instytucji pomagających bezpośrednio konsumentom Urząd przygotował na swojej stronie internetowej nową, rozszerzoną zakładkę najczęściej zadawanych przez konsumentów pytań i odpowiedzi. Można w niej znaleźć omówienia problemów, z którymi jak wynika z doświadczeń Urzędu najczęściej borykają się konsumenci.

Zakładka pytania i odpowiedzi ma umożliwić każdemu łatwe dotarcie do praktycznych informacji z zakresu praw konsumentów, a tym samym pomóc każdemu samodzielne bronić swoich interesów w konfrontacji z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Nawigację ułatwia podział na 16 kategorii, wśród których znalazły się między innymi umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy, ubezpieczenia, kredyt konsumencki, transport czy nieruchomości. Dodatkowo przy każdej kategorii znajduje się, opis zagadnień, które są w niej omówione.

Dużym ułatwieniem jest nowość w postaci przydatnych formularzy, dostępnych w zakładce wzory pism, które podczas dochodzenia swoich praw mogą okazać się niezbędne - w szczególności przy składaniu reklamacji lub pozwów sądowych. Praktyczne informacje na temat zasad składania reklamacji, czy pozwu sądowego można znaleźć w zakładce pytania i odpowiedzi.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA