| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Pracodawca może przesunąć termin urlopu pracownika

Pracodawca może przesunąć termin urlopu pracownika

Pracodawca ma prawo przesunąć termin urlopu wypoczynkowego pracownika w sytuacji, gdy jego nieobecność spowodowałaby poważne zakłócenia w toku pracy.

Zgodnie z art. 164 Kodeksu pracy przesunięcie terminu urlopu jest dopuszczalne nie tylko na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami ale także z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Istotnym warunkiem jest, aby przyczyny uzasadniające zmianę terminu  zaplanowanego wypoczynku nie były znane w chwili sporządzania planu urlopów.


Pracodawca decyzję o przesunięciu urlopu pracownikowi podejmuje samodzielnie. Jednakże w przypadku, gdy ustalony został w firmie plan urlopów powinien uzgodnić ją z zakładową organizacją związkową. Ponadto przesuwając termin wypoczynku pracodawca jest zobowiązany uzgodnić z podwładnym termin wykorzystania przesuniętego urlopu. Pamiętać przy tym powinien o uwzględnieniu przepisów nakazujących udzielenie urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo, nie później jednak niż do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.


Należy zaznaczyć, że pracownik ma prawo domagać się w sądzie pracy, aby urlop został mu udzielony w zaplanowanym terminie. W takim przypadku to pracodawca będzie musiał wykazać przed sądem, że nieobecność pracownika w następstwie wykorzystania przez niego urlopu w zaplanowanym terminie rzeczywiście spowodowałaby poważne zakłócenia w pracy.


Jeśli chodzi o straty poniesione przez pracownika w związku z przesunięciem terminu urlopu to przepisy Kodeksu pracy nie przewidują wprost obowiązku zwrotu kosztów przez pracodawcę. W praktyce jednak zastosowanie będzie tu miał art. 167 § 2 k.p. dotyczący odwołania z urlopu. Zgodnie z jego treścią pracodawca jest zobowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.  Analogicznie więc pracodawca będzie musiał pokryć koszty poniesione przez podwładnego w bezpośrednim związku z przesunięciem mu terminu wypoczynku.


Zatem pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy zwrotu pieniędzy, których nie odzyskał od biura podróży w związku z rezygnacją z wykupionych i zarezerwowanych wczasów. W tej sytuacji pracownik musi wykazać i udokumentować straty poniesione w związku z przesunięciem jego wypoczynku.


Gdyby pracodawca odmówił pokrycia straty pracownik może wystąpić do sądu pracy z roszczeniem przeciwko swemu pracodawcy. Wówczas to na nim spoczywa ciężar udowodnienia kosztów poniesionych w związku z przesunięciem terminu zaplanowanego urlopu.

Alicja Fal

mojafirma.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Mojafirma.infor.pl
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Mikołajewski

prawnik, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »