| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Pracodawca może przesunąć termin urlopu pracownika

Pracodawca może przesunąć termin urlopu pracownika

Pracodawca ma prawo przesunąć termin urlopu wypoczynkowego pracownika w sytuacji, gdy jego nieobecność spowodowałaby poważne zakłócenia w toku pracy.

Zgodnie z art. 164 Kodeksu pracy przesunięcie terminu urlopu jest dopuszczalne nie tylko na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami ale także z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Istotnym warunkiem jest, aby przyczyny uzasadniające zmianę terminu  zaplanowanego wypoczynku nie były znane w chwili sporządzania planu urlopów.


Pracodawca decyzję o przesunięciu urlopu pracownikowi podejmuje samodzielnie. Jednakże w przypadku, gdy ustalony został w firmie plan urlopów powinien uzgodnić ją z zakładową organizacją związkową. Ponadto przesuwając termin wypoczynku pracodawca jest zobowiązany uzgodnić z podwładnym termin wykorzystania przesuniętego urlopu. Pamiętać przy tym powinien o uwzględnieniu przepisów nakazujących udzielenie urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo, nie później jednak niż do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.


Należy zaznaczyć, że pracownik ma prawo domagać się w sądzie pracy, aby urlop został mu udzielony w zaplanowanym terminie. W takim przypadku to pracodawca będzie musiał wykazać przed sądem, że nieobecność pracownika w następstwie wykorzystania przez niego urlopu w zaplanowanym terminie rzeczywiście spowodowałaby poważne zakłócenia w pracy.


Jeśli chodzi o straty poniesione przez pracownika w związku z przesunięciem terminu urlopu to przepisy Kodeksu pracy nie przewidują wprost obowiązku zwrotu kosztów przez pracodawcę. W praktyce jednak zastosowanie będzie tu miał art. 167 § 2 k.p. dotyczący odwołania z urlopu. Zgodnie z jego treścią pracodawca jest zobowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.  Analogicznie więc pracodawca będzie musiał pokryć koszty poniesione przez podwładnego w bezpośrednim związku z przesunięciem mu terminu wypoczynku.


Zatem pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy zwrotu pieniędzy, których nie odzyskał od biura podróży w związku z rezygnacją z wykupionych i zarezerwowanych wczasów. W tej sytuacji pracownik musi wykazać i udokumentować straty poniesione w związku z przesunięciem jego wypoczynku.


Gdyby pracodawca odmówił pokrycia straty pracownik może wystąpić do sądu pracy z roszczeniem przeciwko swemu pracodawcy. Wówczas to na nim spoczywa ciężar udowodnienia kosztów poniesionych w związku z przesunięciem terminu zaplanowanego urlopu.

Alicja Fal

mojafirma.infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »