| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polska do Trybunału w sprawie przepisów o homologacji ciężarówek

Polska do Trybunału w sprawie przepisów o homologacji ciężarówek

Komisja Europejska (KE) postanowiła w środę pozwać Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE za niewdrożenie unijnej dyrektywy z 2007 roku w sprawie homologacji ciężarówek, samochodów dostawczych i autobusów.

Ma ona zapewnić jedną procedurę homologacji tego typu aut w UE.

"Komisja uważa, że wdrożenie dyrektyw jest sprawą priorytetową. Dlatego, jeśli nie dostanie formalnego powiadomienia o transpozycji dyrektywy ramowej 2007/46 przez Polskę, podejmie kroki w celu skierowania sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE" - głosi komunikat.

Dyrektywa ma na celu wzrost konkurencyjności europejskiego sektora motoryzacyjnego i uproszczenie procedur homologacji. W miejsce osobnych homologacji w 27 krajach UE, wprowadza wspólnotową homologację opartą na zasadzie pełnej harmonizacji i wzajemnego uznawania (znak EC). Tak, by producenci mogli od razu wprowadzać na cały wspólny unijny rynek ciężarówki, autobusy, autokary, samochody dostawcze albo części i podzespoły. W praktyce, państwa członkowskie mają udzielać homologacji tylko takim pojazdom, częściom, układom lub oddzielnym zespołom technicznym, które spełniają wspólnie przyjęte standardy i dzięki temu homologacja jest uznawana w całej UE.

Taki system obowiązuje już w odniesieniu do aut osobowych, motocykli i ciągników rolniczych. Nowelizacja z roku 2007 rozszerza go na pozostałe kategorie pojazdów drogowych. W odniesieniu do pojazdów silnikowych, system EC polega na tym, że producenci wystawiają certyfikaty zgodności z wymaganiami technicznymi UE dla każdego wyprodukowanego auta - wyjaśnia KE. Głównym celem unijnych przepisów w zakresie homologacji jest zagwarantowanie, aby nowe pojazdy wprowadzone do obrotu zapewniały wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Zdaniem KE, polska zwłoka we wdrożeniu dyrektywy może opóźnić homologację pojazdów w Polsce. "W skrajnych przypadkach, może także utrudnić producentom import pojazdów do Polski" - ostrzega KE. Wejście w życie dyrektywy jest przewidziane stopniowo do roku 2014, w zależności od kategorii pojazdu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Europejski Fundusz Leasingowy

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »