REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą częściej korzystać z usług pracowników tymczasowych

Artur Radwan
Artur Radwan

REKLAMA

Trudna sytuacja firm zajmujących się produkcją doprowadziła w ubiegłym roku do 25-proc. spadku liczby pracowników tymczasowych. W tym roku znów rośnie zainteresowanie tą formą zatrudnienia.

W ubiegłym roku po raz pierwszy od sześciu lat zmalała - z 478 do 351 tys. - liczba pracowników tymczasowych, tak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Zaskoczenia nie kryją eksperci i agencje pracy tymczasowej. Spodziewali się, że ten rodzaj pracy będzie coraz popularniejszy, zwłaszcza gdy firmy odczuwają w kryzysie spadek zamówień i produkcji. Koszt zatrudnienia tzw. czasowników jest niższy niż pracowników etatowych.

REKLAMA

- Spadek ich liczby był najbardziej odczuwalny w firmach produkcyjnych, w tym m.in. w branży motoryzacyjnej - mówi Monika Ulatowska ze Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Wskazuje jednak, że od IV kw. ubiegłego roku rośnie zainteresowanie pracownikami tymczasowymi wśród firm usługowych. Chodzi głównie o hipermarkety, biura obsługi klientów i firmy budowlane. Z usług pracowników tymczasowych coraz chętniej korzystają też firmy, które wychodzą z kryzysu i są eksporterami sprzedającymi swoje produkty, np. do Niemiec lub Francji.

- Mimo ponownego wzrostu zainteresowania korzystaniem przez firmy z pracowników tymczasowych nie planujemy podwyżek dla zatrudnianych przez nas pracowników - wskazuje Monika Ulatowska.

Tłumaczy, że przy obecnym bezrobociu agencje pracy tymczasowej nie mają problemów z zatrudnieniem pracowników. Muszą jednak pamiętać, aby pracownik tymczasowy zarabiał podobnie jak pracownik etatowy na tym stanowisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Malejąca liczba pracowników tymczasowych doprowadziła też do redukcji tzw. pracodawców-użytkowników. Ich liczba obniżyła się o 8 proc. Obecnie działa ich 9945.

- Spadek liczby pracodawców użytkowników to efekt trudności, jakie przeżywały firmy, które musiały nie tylko rezygnować z pracowników tymczasowych, ale też zwolnić pracowników zatrudnionych na etacie - mówi Krzysztof Ingot z Work Service.

Agencja pracy, która kieruje do tzw. pracodawców użytkowników pracowników tymczasowych, zawiera z nimi umowę o pracę. Jest ona podpisywana na czas określony - do 18 miesięcy.

53,6 proc. pracowników tymczasowych stanowią osoby do 25. roku życia

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA