| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przepisy o mobbingu w pracy problematyczne nie tylko dla przedsiębiorców

Przepisy o mobbingu w pracy problematyczne nie tylko dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy narzekają na nieprzyjazne przepisy prawa pracy regulujące zbyt ogólnie odpowiedzialność pracodawców za mobbing w firmie. Problemy z postępowaniem w sprawach o mobbing mają również sądy.

W przedstawionej ekspertyzie naukowej na temat ograniczenia biurokratycznych barier dla pracodawców w kodeksie pracy Konfederacja Pracodawców Polskich poruszyła kwestię nieprzyjaznych przepisów dotyczących odpowiedzialności pracodawcy za mobbing w miejscu pracy. Zjawisko mobbingu zostało uregulowane zbyt ogólnie, dlatego stwarza problemy nie tylko stronom postępowania ale także samym sądom. W ubiegłym roku na 24 sprawy, które wpłynęły do Sądu Okręgowego w Warszawie, uwzględniony został tylko jeden pozew.


Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać mobbingowi. Przepisy nie wskazują natomiast żadnego sposobu przeciwdziałania temu zjawisku. Pracodawca odpowiada za mobbing na zasadzie daleko posuniętego ryzyka, można tu wręcz mówić o „odpowiedzialności absolutnej”, uważa ekspert KPP Marcin Walczak. Pracodawca ponosi odpowiedzialność nawet, gdy nie wiedział o stosowaniu mobbingu w firmie.


Zdaniem KPP nałożone na pracodawcę obowiązki związane z mobbingiem powinny rozciągać się również na zakładowe organizacje związkowe lub inne przedstawicielstwa pracowników. Konfederacja wskazuje też na możliwość zawierania przez partnerów społecznych porozumień, w których strony określałyby metody i zasady odpowiedzialności w przypadku zaistnienia zjawiska mobbingu w miejscu pracy.


Pracodawca przy nawiązywaniu umowy o pracę nie jest w stanie ocenić, jakim typem osobowości jest pracownik. Dlatego niedopuszczalna jest sytuacja w której pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za mobbing stosowany przez zatrudniona u siebie osobę, która jest „nieprzystosowana społecznie” i czerpie satysfakcję z psychicznego nękania współpracowników. Ciążący na pracodawcy obowiązek zapłaty odszkodowania na rzecz pracownika, który doznał krzywdy w drodze mobbingu nie jest zatem społecznie uzasadnionym rozwiązaniem.


Należy pamiętać, że mobbing jest patologią społeczną a nie problemem pojawiającym się tylko i wyłącznie w relacjach pracodawca - pracownik, podkreśla KPP. Zdaniem Konfederacji wśród środków ochrony prawnej pierwszeństwo należałoby przyznać nie tyle odpowiedzialności odszkodowawczej, co alternatywnym sposobom rozwiązywania konfliktów, takim jak np. roszczenie o charakterze niemajątkowym.

oprac. Alicja Fal

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »