| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Fiskus łatwiej uzyska dane o handlujących w internecie

Fiskus łatwiej uzyska dane o handlujących w internecie

Fiskus chce sobie zapewnić lepszy dostęp do informacji o podatnikach handlujących w internecie. Do ich przekazywania będą zobowiązane podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną.

Ministerstwo Finansów opublikowało 18 listopada założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa. Projekt zakłada m.in., że pomiotami zobowiązanymi do przekazywania informacji będą usługodawcy świadczący usługi drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Zakres danych objętych obowiązkiem informacyjnym miałby obejmować podstawowe dane umożliwiające identyfikację podmiotu (firma i adres przedsiębiorcy lub imiona, nazwiska i adresy osób fizycznych zamieszczających te ogłoszenia i reklamy), jak również dane służące ustaleniu ilości, rozmiaru i wartości oferowanych towarów lub usług oraz okresu publikacji ogłoszeń lub reklam.

W zakresie ustalania właściwości organów, które byłyby uprawnione do wystąpienia o przekazanie informacji, w projekcie proponuje się przyjęcie rozwiązania istniejącego w art. 14 § 6 Ordynacji podatkowej w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Proponuje się, by przepis określający zakres upoważnienia wskazywał, że minister właściwy do spraw finansów publicznych w celu usprawnienia pracy organów podatkowych, mógł upoważnić podległe organy do występowania w jego imieniu i w ustalonym zakresie, tj. o informacje, które wynikać będą z projektowanych przepisów.

Internet jest szeroko wykorzystywany do dokonywania sprzedaży towarów w zakresie wskazującym na faktyczne wykonywanie działalności gospodarczej. Wartość transakcji na samym tylko Allegro, najpopularniejszym portalu aukcyjnym w kraju, sięga 6 mld zł rocznie.

E-handel wprawdzie stanowi obecnie zaledwie 2 proc. obrotów całego polskiego handlu detalicznego, ale za to rozwija się trzykrotnie szybciej niż tradycyjny handel detaliczny. Z prognoz Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego wynika, że wartość polskiego rynku handlu internetowego wzrośnie w 2009 roku o 20 proc.

Wiele transakcji w internecie, które podlegają opodatkowaniu zgodnie z obowiązującym prawem, nie jest jednak opodatkowanych. Z dotychczasowych analiz wynika, iż skala tego zjawiska rośnie w kolejnych latach. Istnieje też ryzyko, iż wiele podmiotów wybiera celowo tę formę dystrybucji, aby uniknąć płacenia podatków w danym państwie. Ta właśnie ”szara strefa” w handlu internetowym niepokoi fiskusa, który zmierza do uzyskania kontroli podatkowej nad tym dynamicznie rozwijającym się kanałem dystrybucji.

Adam Kuchta

adam.kuchta@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »