| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Kryzys nie zahamował eksportu polskiej żywności

Kryzys nie zahamował eksportu polskiej żywności

Mimo kryzysu kwitnie eksport polskiej żywności, zwłaszcza za pośrednictwem międzynarodowych sieci handlowych. W tym roku ich sprzedaż polskich wyrobów spożywczych za granicą będzie większa niż przed rokiem nawet o 200 mln zł.

Eksport polskich towarów za pośrednictwem wielkich sieci handlowych stale rośnie. Obecnie jego wartość, według danych Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, sięga już 1,8 mld zł. Dla porównania w zeszłym roku było to 1,6 mld zł. Ten wzrost potwierdzają również same sieci handlowe.

- Spodziewamy się, że w przypadku pogrążonej w recesji Wielkiej Brytanii eksport zwiększy się o 5 proc. - mówi Michał Kubajek z biura prasowego Tesco, które w latach 1999-2008 wyeksportowało z naszego kraju do swoich sklepów w Europie produkty za kwotę ponad 1,1 mld zł.

Za pośrednictwem Tesco w 800 sklepach w Wielkiej Brytanii swoje produkty sprzedaje 25 polskich wytwórców. W Irlandii z kolei jest to 30 producentów, którzy na tamtejszym rynku oferują 110 artykułów polskiego pochodzenia.

- Polska żywność jest jedną z najlepiej sprzedających się w Wielkiej Brytanii wśród tzw. żywności etnicznej. Popularnością ustępuje jedynie kuchni chińskiej - zaznacza Michał Kubajek.

Nasze hity

Co robi największą furorę z polskich towarów za granicą? W Irlandii w sieci Tesco są to m.in. pasztety Profi, Paluszki Lajkonik czy Tiger Energy Drink, który bardzo dobrze sprzedaje się także w Wielkiej Brytanii. Do tego stopnia, że z półki etnicznej trafił na regularną, gdzie walczy o udziały z lokalnymi graczami.

- W Portugalii hitem są produkowane w naszym kraju wyroby mleczne. Oprócz tego dużym zainteresowaniem cieszą się ogórki konserwowe oraz sałatki warzywne w słoikach - wymienia Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela sieci Biedronka.

Ze sprzedaży swoich wyrobów za granicą zadowoleni są też producenci współpracujący z sieciami handlowymi.

- W tym roku eksport za granicę za pośrednictwem sieci spożywczych jest wyższy niż w roku ubiegłym. Jest to szczególnie odczuwalne w Niemczech oraz w Wielkiej Brytanii - wyjaśnia Marcin Madeja z działu eksportu w spółce Wawel.

Większą sprzedaż za granicą za pośrednictwem sieci handlowych potwierdza też Agros Nova.

Sukcesy pomimo kryzysu

- Sięgający kilku procent wzrost obserwujemy zwłaszcza w przypadku dań gotowych marki Łowicz, które zyskują coraz więcej zwolenników na Wyspach - informuje Joanna Bancerowska z Agros Nova.

Jak dodaje, sukces jest o tyle duży, że ostatnie miesiące nie są łatwe dla eksportu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »