REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słowo kluczowe nie narusza znaku

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Zagwarantowanie reklamodawcom możliwości wyboru słów kluczowych, które mają być kojarzone ze stronami www, nie narusza praw firmy, nawet jeśli będą one tożsame z jej chronionymi znakami towarowymi.

REKLAMA

Po tym, jak firma Google wprowadziła na rynek nowe narzędzie do reklamowania się w internecie - usługę AdWords, wielu przedsiębiorców zarzuciło jej naruszenie przysługujących im praw ochronnych ze znaków towarowych. Usługa polega bowiem na możliwości rezerwowania słów kluczowych, po których wpisaniu w wyszukiwarce internetowej obok naturalnych wyników pojawiały się należące do reklamodawców linki sponsorowane. Problematyczne okazało się to, że Google nie kontroluje, czy starający się o internetową popularność przedsiębiorcy rejestrują frazy stanowiące chronione prawem znaki towarowe. Pytanie prawne w tej sprawie zadał Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości francuski Sąd Najwyższy. Jeszcze przed zapadnięciem wyroku do problemu ustosunkował się Rzecznik Generalny ETS, który uznał, że Google nie łamie prawa.

REKLAMA

Wyborowi słów kluczowych odpowiadających znakom towarowym nie towarzyszy sprzedaż żadnych towarów ani usług w obrocie publicznym. Wyświetlanie reklam lub naturalnych wyników w odpowiedzi na słowa kluczowe odpowiadające znakom towarowym nie prowadzi więc do ryzyka pomylenia pochodzenia towarów i usług - argumentuje w swej opinii Pioares Maduro, rzecznik generalny ETS.

Zarówno program AdWords, jak i wyszukiwarka Google nie mają więc niekorzystnego wpływu na podstawową funkcję znaku towarowego. W ocenie rzecznika generalnego nawet w przypadku znaków towarowych o ustalonej renomie, dla których ryzyko wprowadzenia w błąd nie jest konieczne w celu ustalenia naruszenia, nie można zabronić Google wykorzystywania znaków towarowych w dotychczasowy sposób. Prawo do znaku towarowego nie może pozwalać posiadaczowi prawa ochronnego na zakazanie jakiegokolwiek użycia danego słowa.

Rzecznik stwierdził, że Google nie do końca jest zwolnione z odpowiedzialności za oferowaną usługę, gdyż nie może być ona traktowana jako usługa hostingowa.

- Podmiot świadczący usługę jest zwolniony z odpowiedzialności za przechowywane treści, jeżeli usunie je po otrzymaniu zawiadomienia o ich bezprawności. Możliwe jest dochodzenie roszczeń przeciwko Google na zasadach ogólnych, w tym na podstawie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - wyjaśnia Michał Strzelecki, ekspert z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzygnięcia w sprawie Google można spodziewać się nie wcześniej niż na początku 2010 roku.

Ochrona znaków towarowych w Polsce

Bezprawne używanie znaku towarowego w obrocie gospodarczym polega na używaniu:

1. Znaku identycznego do zarejestrowanego przy identycznych towarach;

2. Znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku przy towarach identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd;

3. Znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli może to przynieść używającemu m.in. nienależną korzyść.

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

OPINIA

EWA KUROWSKA-TOBER

szef departamentu prawa Telekomunikacyjnego, Mediów, Nowych Technologii i Własności Intelektualnej w kancelarii Linklaters

Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości przyjdzie się znów zmierzyć z problemem dotyczącym prawa internetowego i granic odpowiedzialności w sieci. Przedmiotowa sprawa jest kolejną odsłoną wojny właścicieli znanych marek z handlem podróbkami. Jednak tym razem oczekiwane rozstrzygniecie dotyczyć będzie dużo głębszego zagadnienia. Sąd bowiem będzie musiał zmierzyć się z problemem granic podstawowych wolności w Internecie. Dyskutowana głośno opinia Rzecznika Generalnego ETS nie rozstrzyga jeszcze zaistniałego sporu. To Sąd ostatecznie zdecyduje czy wolność wypowiedzi w Internecie przeważy nad wolnością handlu, jak uznał Rzecznik Generalny, i czy Google odpowie jedynie za przyczynianie się do naruszenia znaków przez osobę trzecią.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA