| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Niestandardowe metody kontroli czasu pracy

Niestandardowe metody kontroli czasu pracy

Inspektorzy pracy mogą sprawdzać rzeczywisty czas pracy na podstawie logowania w systemie komputerowym. Mają też prawo monitorować obiekty pracy, aby wykazać nadgodziny.

W trakcie kontroli banku w województwie podlaskim inspektor pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Białymstoku porównał karty ewidencji czasu pracy podwładnych z godzinami logowania i wylogowania w wewnętrznym, operacyjnym systemie komputerowym.

- Na podstawie uzyskanych informacji wykrył przypadki wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych, które nie były odnotowane w ewidencji czasu pracy - mówi Danuta Rutkowska, rzecznik prasowy głównego inspektora pracy.

Inspektor skierował do pracodawcy wnioski dotyczące naliczenia i wypłacenia pracownikom banku wynagrodzenia i dodatku do wynagrodzenia z tytułu pracy w nadgodzinach. Bank naliczył i wypłacił wszystkie należne świadczenia 137 pracownikom.

Inspekcja może także stosować inne, niestandardowe metody kontroli czasu pracy. W trakcie sprawdzania hotelu we Władysławowie (woj. pomorskie), inspektor pracy zabezpieczył zeszyt wejść i wyjść pracowników, prowadzony przez pracowników ochrony. Dane w nim zapisane nie pokrywały się z dokumentami ewidencji czasu pracy prowadzonej w zakładzie. Po interwencji PIP pracodawca wypłacił podwładnym wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych w wysokości ponad 50 tys. zł.

- Inspektorzy pracy mają też prawo monitorować obiekty pracy - mówi Katarzyna Grzybowska-Dworzecka, prawnik z Kancelarii Michałowski, Stefański Adwokaci.

Zanim rozpocznie się kontrola w zakładzie pracy, inspekcja może więc np. rejestrować rzeczywisty czas pracy przy użyciu kamery lub aparatu fotograficznego. Jeżeli nie zgadza się on z ewidencją prowadzoną przez pracodawcę, inspektorzy występują do pracodawców o naliczenie i wypłatę wynagrodzenia za nadgodziny.

Jeśli pracodawca w ogóle nie prowadzi ewidencji, rzeczywisty czas pracy może być ustalony nawet na podstawie notatek, jakie sporządza pracownik. Tak wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego z 19 czerwca 2008 r. (sygn. II PK 345/07). SN podkreślił, że w sytuacji gdy pracodawca w ogóle nie prowadzi ewidencji czasu pracy, nie może on skutecznie podważyć dowodów przedstawionych przez pracownika.

- Firma z własnego zaniedbania nie potrafiła więc uwodnić, że notatki pracownicze nie mają pokrycia w rzeczywistości - mówi Katarzyna Grzybowska-Dworzecka.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK