| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Więcej obowiązków firm w związku z chorobą zawodową pracownika

Więcej obowiązków firm w związku z chorobą zawodową pracownika

Od 3 lipca pracodawcom przybędzie obowiązków w związku z wypadkiem przy pracy oraz podejrzeniem i rozpoznaniem choroby zawodowej u zatrudnionego w firmie pracownika. 

3 lipca zaczną obowiązywać nowe przepisy wprowadzone ustawą z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 99, poz. 825). Nowelizacja wprowadza do Kodeksu pracy definicję choroby zawodowej. Ponadto rozszerza katalog podmiotów, które mogą dokonać zgłoszenia choroby zawodowej o np. lekarza dentystę.


Nowe przepisy zwiększą również zakres obowiązków pracodawców. Firmy będą zobligowane przechowywać przez 10 lat protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową. Będą również zmuszone niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej.


Pracodawca będzie prowadził rejestr obejmujący przypadki stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby. Ponadto prześle do wskazanego instytutu medycyny pracy oraz do właściwego inspektora zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej.


Nowelizacja jest wynikiem orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r., w którym Trybunał uznał za niezgodny z Konstytucją przepis, na podstawie którego wydano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu chorób zawodowych, ze względu na brak ustawowych wytycznych co do treści rozporządzenia.

mojafirma.infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BSWW Legal & Tax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »