REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy tracą leasingowany sprzęt

Roman Grzyb

REKLAMA

Rośnie liczba firm, których nie stać na spłatę rat leasingowych. Część z nich traci kupiony w ten sposób sprzęt. Jednak firmy leasingowe twierdzą, że skala tego zjawiska nie jest duża.

Wielu moich kolegów było zmuszonych do oddania swoich samochodów - mówi Artur Kamiński, właściciel firmy Artex Transport.

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy mają takie problemy, nie chcą opowiadać o swojej sytuacji. Wskazują jedynie na pełne place bankowe, na których stoją leasingowane pojazdy, które im odebrano.

- Do kilku tysięcy naszych klientów zgłosili się nasi przedstawiciele z propozycją zmiany harmonogramów płatności. Zaproponowaliśmy wydłużenie umowy leasingowej lub podwyższenie wartości końcowej przedmiotu, aby miesięczne raty były niższe - mówi Andrzej Filipek z Raiffaisen Leasing.

Bardzo często o zmianę umów leasingowych występują sami przedsiębiorcy.

- Klienci, głównie z branży trasportowej, wnioskują o zmianę harmonogramu, wydłużenie okresu lub obniżenie, przynajmniej częściowe, wysokości opłat leasingowych. Takich wniosków jest na pewno o 15-20 proc. więcej niż przed rokiem - przyznaje Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingodawcy twierdzą, że rzadko zdarza się, aby przedsiębiorcom odbierano sprzęt.

- Liczba firm, które płacą z opóźnieniem, jest dużo większa. Przyznaję, że przypadków oddawania sprzętu jest dwa razy więcej niż przed rokiem, a w branży logistyczno-transportowej nawet 3-4 razy więcej - mówi Mariusz Kurzyc, prezes ING Lease.

Jednak przedstawiciele wszystkich firmie leasingowych twierdzą, że chodzi o zaledwie kilka takich przypadków w miesiącu.

- Zawsze staramy się dogadać z klientem, pomagamy również znaleźć mu nowego nabywcę na leasingowany sprzęt - twierdzi Andrzej Filipek.

Eksperci podkreślają też, że szybka sprzedaż to często najlepsze rozwiązanie dla firmy, której długi dzięki temu przestają rosnąć. Wystawiane do sprzedaży samochody dość szybko znajdują nabywców.

- Mimo kryzysu zainteresowanie powindykacyjnymi samochodami bardzo wzrosło. Dla wielu firm to jest dobra okazja, żeby nabyć roczny samochód po okazyjnej cenie - mówi Andrzej Filipek.

Nie ma natomiast jeszcze przypadków rozwiązania umów leasingu nieruchomości.

- Nie mieliśmy jeszcze przypadku, że ktoś przestał spłacać raty leasingowe i musieliśmy przejąć nieruchomość - mówi Robert Mandzunowski, prezes LHI Leasing Polska.

Rynek leasingowy nie zamarł całkowicie, choć w porównaniu z 2008 rokiem zmniejszył się o ponad 37 proc., a w przypadku leasingu samochodów o prawie 50 proc.

- Spadek naszej sprzedaży w I kwartale tego roku o 70 proc. jest spowodowany ostrożnym podejściem do ryzyka - wyjaśnia Andrzej Filipek.

- Są firmy, które robiły miesięcznie ponad 300 mln zł obrotu, a teraz ich obroty spadły do ok. 100 mln - dodaje Andrzej Sugajski ze Związku Polskiego Leasingu.

Z drugiej strony potencjalni klienci muszą się liczyć z wyższą ratą leasingową.

- Marże w ostatnim roku wzrosły dwukrotnie i wynoszą średnio 3-5 proc. - mówi Mariusz Kurzyc.

Maksymalne marże są jednak znacznie wyższe.

- Widziałam ofertę, gdzie marża była w okolicach 15 proc. Myślałam, że się pomyliłam, ale nie. Taka była propozycja wyjściowa - mówi Anna Łabęcka z firmy Doradcy 24.

Podobnie jak w przypadku kredytów bankowych wysokie marże przy leasingu są uzasadniane problemami z uzyskaniem finansowania na rynku międzybankowym. Poza wyższą marżą trzeba się też liczyć z wyższym udziałem własnym.

- Przy samochodach ciężarowych udział własny leasingodawcy to 20-30 proc. - twierdzi Mariusz Kurzyc.

Przy samochodach osobowych udział własny może być mniejszy i wynosi średnio ok. 10 proc.

- Wymagamy minimum 20-30 proc. udziału własnego w finansowaniu nieruchomości - przyznaje Robert Mandzunowski.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA