| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Powstaje pakiet rozwiązań antykryzysowych

Powstaje pakiet rozwiązań antykryzysowych

Rząd chce wesprzeć przedsiębiorców mających problemy z powodu kryzysu środkami z Europejskiego Funduszu Społecznego. Ponad 5 tys. zł tak zwanego dodatku relokacyjnego otrzyma pracownik, który zmieni miejsce zamieszkania. Firmy ograniczające produkcję będą mogły kierować pracowników na finansowane ze środków UE szkolenia.

Rząd chce też zaktywizować przedsiębiorców do sięgania po unijne środki na szkolenia. Zamierza wprowadzić ułatwienia w zakresie udzielania pomocy publicznej. Zgodnie z tegorocznym komunikatem Komisji Europejskiej został zwiększony pułap pomocy publicznej dla przedsiębiorstw przechodzących trudności strukturalne po 1 lipca 2008 roku.

Przedsiębiorcy, którzy popadli z powodu kryzysu w trudności finansowe, mogą uzyskać do 500 tys. euro pomocy de minimis. Rząd zamierza wprowadzić to rozwiązanie do polskiego prawa. W MRR trwają prace nad nowelizacją odpowiednich rozporządzeń.

Przewidują też one wprowadzenie możliwości udzielania pomocy de minimis na szkolenia. Ma to pozwolić na zwolnienie przedsiębiorców z obowiązku wnoszenia wkładu prywatnego w przypadku pomocy na szkolenia. Ponadto rząd przewiduje przeprowadzenie kampanii promującej EFS jako instrument łagodzący skutki kryzysu.

- Chcemy pokazać przedsiębiorcom, że realizacja projektu wspierającego pracowników jest dla nich w gruncie rzeczy inwestycją bezkosztową, ponieważ nie muszą wnosić środków finansowych w gotówce. Mogą wnieść wkład rzeczowy w postaci pensji pracowników oddelegowanych na szkolenia. Rozlicza się wtedy czas, który spędzą na szkoleniu - mówi Paweł Chorąży.

Ułatwienia mają też zyskać mali przedsiębiorcy, dla których ubieganie się o środki unijne w dużych projektach jest zbyt dużym wyzwaniem organizacyjnym. Tzw. Priorytet VIII będzie uzupełniony o projekt systemowy na poziomie regionalnym. Dzięki temu małe firmy, które nie mają możliwości samodzielnego przygotowania projektu, będą mogły zwracać się do wojewódzkiego urzędu pracy z wnioskiem o udzielenie im pomocy, np. sługi outplacementu.

Cały unijny pakiet rozwiązań antykryzysowych wykorzystujących środki unijne ma być gotowy przed trzecim kwartałem.

Poprawa sytuacji na rynku pracy za środki z UE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BEATA LISOWSKA

beata.lisowska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK