| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nowe zasady partnerstwa

Nowe zasady partnerstwa

Podmiot publiczny, np. jednostka samorządu terytorialnego, informację o planowanym partnerstwie publiczno-prywatnym musi zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych albo w Dzienniku Urzędowym UE, i dodatkowo w Biuletynie Informacji Publicznej.


Zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego określone zostały w obowiązującej od 27 lutego 2009 r. ustawie z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 19, poz. 100). Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Przedsięwzięcia, o których mowa, to:

• budowa lub remont obiektu budowlanego,

• świadczenie usług,

• wykonanie dzieła.

W szczególności wyposażenie składnika majątkowego w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub też połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany.

Przez umowę o PPP partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią. Podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego. Wynagrodzenie partnera prywatnego zależy przede wszystkim od:

• rzeczywistego wykorzystania lub

• faktycznej dostępności przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego.

Umowa o PPP określa skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki zawiązanej w celu wykonania przedsięwzięcia w ramach PPP. Podmiot publiczny ma prawo do bieżącej kontroli realizacji przedsięwzięcia.

Umowa o PPP może przewidywać, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywatny zawiążą:

• spółkę kapitałową,

• spółkę komandytową lub

• spółkę komandytowo-akcyjną.

Podmiot publiczny nie może być komplementariuszem. Cel i przedmiot działalności spółki nie może wykraczać poza zakres określony umową o PPP. Podmiotowi publicznemu przysługuje prawo pierwokupu akcji albo udziałów partnera prywatnego w spółce. Podmiot publiczny może wykonać prawo pierwokupu w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawiadomienia go przez partnera prywatnego o treści umowy zawartej z osobą trzecią, chyba że umowa przewiduje dłuższy termin. Zbycie akcji albo udziałów z naruszeniem powyższych zasad będzie nieważne.

Jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, wyboru partnera prywatnego dokonuje się w oparciu o przepisy ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesjach na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. nr 19, poz. 101) z uwzględnieniem ustawy o PPP.

W innych przypadkach wyboru partnera prywatnego dokonuje się tylko w oparciu o ustawę z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm), również z uwzględnieniem przepisów o PPP.

Jerzy Markiewicz

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Verum Audyt

Audyt. Usługi księgowe. Doradztwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »