| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zmiany w kontrolowaniu działalności brokerskiej

Zmiany w kontrolowaniu działalności brokerskiej

7 marca br. zaczęły obowiązywać liczne zmiany w ustawie z 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz.U. Nr 124, poz. 1154 z późn.zm.). Zostały one wprowadzone przepisami ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 18, poz. 97).


Przepisy ustawy nowelizującej wprowadzają do ustawy z 22 maja 2003 r. m.in. procedury dotyczące kontroli przedsiębiorców prowadzących działalność brokerską. Przewidują one, że kontrolę przedsiębiorcy prowadzącego działalność brokerską będzie przeprowadzał zespół inspekcyjny składający się co najmniej z dwóch inspektorów po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez organ nadzoru (Komisja Nadzoru Finansowego). Do zakresu tej kontroli należy sprawdzanie działalności i stanu majątkowego przedsiębiorców oraz stwierdzanie zgodności prowadzonej działalności z prawem oraz uzyskanym zezwoleniem. Czynności kontrolne powinny zostać przeprowadzone w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia rozpoczęcia kontroli.

Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie lub w miejscu wykonywania działalności przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność brokerską oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność brokerską. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą kontrolowanego, mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.

Ponadto przedsiębiorca prowadzący działalność brokerską powinien zapewnić zespołowi inspekcyjnemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Na przykład podczas kontroli przedsiębiorca powinien zapewnić inspektorom wstęp do wszystkich swoich pomieszczeń, zapewnić wgląd do wszelkich swoich dokumentów oraz wymaganych kopii, odpisów i wyciągów z tych dokumentów, a także zapewnić wgląd do danych zawartych w systemach informatycznych oraz wymaganych kopii lub wyciągów z tych danych, w tym również w formie elektronicznej.

Elżbieta Krysiak

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Nienałtowski

Ekspert Domu Kredytowego Notus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »