| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przesyłanie e-deklaracji ma być prostsze

Przesyłanie e-deklaracji ma być prostsze

Przedłużenie e-podpisu wymaga ponownej rejestracji w systemie e-Deklaracje. Ministerstwo Finansów chce od 1 marca zlikwidować wymóg rejestracji. Do przesłania e-deklaracji konieczny będzie tylko e-podpis bez rejestracji w urzędzie.

- Jakież było moje zdumienie, kiedy okazało się, że po odnowieniu certyfikatu kwalifikowanego Ministerstwo Finansów wymaga ponownego przeprowadzenia całego procesu rejestracji - mówi Arkadiusz Kwieciński z Biura Rachunkowego ARCO.

Ernest Frankowski, doradca podatkowy, menedżer w Deloitte Doradztwo Podatkowe, przyznaje, że pojawiają się ostatnio wątpliwości, jak podatnicy powinni postępować w sytuacji, kiedy data ważności ich certyfikatu kwalifikowanego, warunkującego możliwość składania e-deklaracji, wygasa. Dodaje, że wątpliwości wynikają przede wszystkim z faktu, że w formularzu ZAW-E1, który jest pierwszym dokumentem składanym w ramach procesu uzyskiwania uprawnienia do składania e-deklaracji, należy podać zakres ważności kwalifikowanego certyfikatu. Podatnicy, którym wygasa ważność certyfikatu i przedłużają go, stają więc przed problemem, jak zachować uprawnienia do składania e-deklaracji.

- Niestety, wydaje się, że zakres obowiązywania certyfikatu władze skarbowe rejestrują na podstawie zawiadomienia ZAW-E1 i traktują jako dane, które określają horyzont czasowy obowiązywania uprawnienia do składania e-deklaracji - mówi Ernest Frankowski.

W praktyce oznacza to, że wraz z wygaśnięciem terminu ważności certyfikatu i uzyskaniem przedłużenia należy powtórzyć proces rejestracji w systemie e-Deklaracje. A zatem konieczne jest złożenie do naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia ZAW-E1 (ze wskazaniem nowego terminu ważności certyfikatu), złożenie i podpisanie podpisem z nowym certyfikatem nowego zawiadomienia o osobach upoważnionych do składania e-deklaracji w imieniu podatnika na formularzu ZAW-E2. Trzeba też czekać na zaświadczenie od naczelnika US na formularzu ZAS-E, które uprawnia do składania e-deklaracji. Naczelnik na wydanie zaświadczenia ma miesiąc.

Jak wyjaśnia Arkadiusz Kwieciński, w tym okresie nie ma możliwości wysyłania deklaracji drogą elektroniczną. Jego zdaniem takie procedury są niezrozumiałe i będą obowiązywały jeszcze półtora miesiąca (do czasu uchwalenia nowelizacji).

- Upoważnienie do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną jest udzielane osobie, a nie certyfikatowi do e-pod- pisu. A więc jeśli nie zmieniły się dane osoby upoważnionej uwidocznione w certyfikacie, nie ulega zmianie merytoryczna treść zaświadczenia ZAS-E wydanego przez urząd - twierdzi nasz rozmówca.

Arkadiusz Kwieciński uważa, że zarejestrowanie w bazie numeru seryjnego nowego certyfikatu jest zrozumiałym wymogiem, ale powinno odbywać się to bez potrzeby składania nowego zawiadomienia ZAW-E1 i wydawania zaświadczenia (np. przez aktualizację ZAW-E2).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »