To, nad czym musimy ciągle pracować, to zmiany w świadomości wszystkich uczestników rynku. Znajomość praw oraz ich egzekwowanie przez samych zainteresowanych jest bardzo niska. Przedsiębiorcy nie znają przepisów antymonopolowych, konsumenci swoich uprawnień. Na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia.
reklama
reklama
Fot. Wojciech Górski
MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL
doktor nauk prawnych, wykładowca regulacji wspólnotowych i antymonopolowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej i Krajowej Szkole Administracji Publicznej
KIEDY UOKIK ZŁAGODZI, A KIEDY ZAOSTRZY KARĘ
Przedsiębiorca może liczyć na łagodniejsze traktowanie przez prezesa UOKiK, gdy:
1) zaniechał stosowania praktyki jeszcze przed wszczęciem przeciwko niemu postępowania przez Prezesa Urzędu,
2) aktywnie współdziałał w trakcie postępowania, co przyczyniło się do szybkiego wyjaśnienia sprawy,
3) dobrowolnie zrekompensował poszkodowanym konsumentom straty poniesione na skutek nieuczciwej praktyki przedsiębiorcy
Przesłanki obciążające przedsiębiorcę naruszającego prawo antymonopolowe:
1) praktyka miała charakter umyślny,
2) przedsiębiorca stosuje niedozwolone postanowienia umowne, które na podstawie prawomocnego wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych w powództwie wytoczonym wobec niego
3) zasięg terytorialny naruszenia jest znaczny, np. praktyki odbiją się na całym rynku ogólnopolskim,
4) przedsiębiorca osiągnął znaczne korzyści w związku ze stosowaniem praktyki.
Rozmawiała Małgorzata Kryszkiewicz