REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na produkty spożywcze będą kosztem

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Firmy zaliczą do kosztów podatkowych koszty wytworzenia lub ceny nabycia produktów spożywczych przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. firmy chętniej będą przekazywały produkty spożywcze organizacjom pożytku publicznego. Wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.), zgodnie z którą firmy będą mogły zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub ceny nabycia produktów spożywczych przekazanych na rzecz takich organizacji.

- Zmiana art. 16 pkt 14 ustawy u.p.d.o.p. jest znaczącym krokiem do poprawy sytuacji organizacji pożytku publicznego - uważa Jacek Pawlik, doradca podatkowy ze spółki audytorskiej Eccom.

REKLAMA

Dodaje, że do tej pory wszelkiego rodzaju darowizny i ofiary nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu, a darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego mogły być odejmowane od dochodu wyłącznie do 10 proc. jego wysokości. A zatem ustawodawca nie zachęcał firm do przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego. Od nowego roku taka zachęta będzie podwójna.

- W stosunku do artykułów spożywczych wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług (która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.) de facto odliczenie będzie w pełnej wysokości - wyjaśnia Jacek Pawlik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Argumentuje, że jeżeli można w kosztach uzyskania przychodów uwzględnić wartość wytworzonych lub zakupionych produktów spożywczych darowanych organizacji pożytku publicznego, to tak jakby się uwzględniło całość tej darowizny w odliczeniu od dochodu.

Ekspert tłumaczy, że zmiany w ustawie o CIT idą w parze ze zwolnieniem przekazania takich darowizn od podatku od towarów i usług. Jego zdaniem nowelizacje ustaw w omawianym zakresie zachęcą większą rzeszę darczyńców (podobne rozwiązanie dotyczy także osób fizycznych) do przekazywania takich darowizn na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Nie zmienią się natomiast zasady rozliczeń innych darowizn niż produkty spożywcze.

- Pozostałe darowizny firmy rozliczą po staremu, czyli nie uwzględnią ich w kosztach uzyskania przychodów, a odliczą od dochodu w wysokości nieprzekraczającej 10 proc. jego wysokości - konkluduje nasz rozmówca.

Ważne!

Koszty wytworzenia produktów spożywczych przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego będą także wolne od podatku od towarów i usług

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA