| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Będzie stosowany bezpieczny e-podpis

Będzie stosowany bezpieczny e-podpis

Ministerstwo Finansów nie zamierza rezygnować z podpisywania e-deklaracji bezpiecznym podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem.


Resort spraw wewnętrznych i administracji informował ostatnio o podjęciu prac związanych z ułatwieniem kontaktów obywateli z administracją publiczną. Ułatwieniem miałoby być podpisywanie pism niekwalifikowanym e-podpisem. Jednym ze sposobów komunikacji podatników z fiskusem jest możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Obecnie, aby przesłać e-deklarację, trzeba posiadać zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego pozwalające na przesyłanie e-deklaracji oraz podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (bezpieczny e-podpis).

W związku z pracami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji spytaliśmy resort finansów, czy podjął prace zmierzające do likwidacji wymogu podpisywania e-deklaracji bezpiecznym e-podpisem.

Jak wyjaśniła Magdalena Kobos, rzecznik prasowy MF, obecnie nie ma podstaw prawnych do podjęcia prac w tym kierunku.

- Podpis elektroniczny został wprowadzony w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w deklaracjach oraz potrzebą ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem - wyjaśnia Magdalena Kobos. Resort planuje jednak uprościć procedury dotyczące składania formularzy ZAW-E1/E2.

Mimo że resort nie planuje zamiany e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem na e-podpis z certyfikatem niekwalifikowanym, pojawia się pytanie o zasadność wprowadzenia takiej zmiany w przepisach.

Cezary Przygodzki, doradca podatkowy w Ernst & Young, wyjaśnia, że rezygnacja ze stosowania kwalifikowanego certyfikatu przy przesyłaniu e-deklaracji niewątpliwie zmniejszyłaby koszty związane z tym rozwiązaniem, co stanowiłoby zachętę dla podatników.

- Tego, że takie podejście jest możliwe i bezpieczne, dowodzi dotychczasowa praktyka przesyłania informacji do ZUS - mówi Cezary Przygodzki. Z drugiej strony - dodaje ekspert - to właśnie raportowanie do ZUS jest obszarem, gdzie w przyszłości zastosowanie będzie miał kwalifikowany e-podpis.

- Działania ustawodawcy powinny być więc spójne - uważa nasz rozmówca. Jeżeli ustawodawca chce pozostać przy tej formie podpisu, to należy - zdaniem Cezarego Przygodzkiego - zaoferować jak najwięcej usług administracji publicznej opartych na tym podpisie, tak aby analiza korzyści i kosztów związanych z nabyciem kwalifikowanych e-podpisów była pozytywna.

- Jeżeli nie jest to możliwe, to warto odejść od tego wymogu w ramach wszelkich kontaktów z administracją publiczną - konkluduje ekspert.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »