| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Firmy wydadzą nawet 2 mld zł na wynajem aut

Firmy wydadzą nawet 2 mld zł na wynajem aut

Na koniec roku firmy zajmujące się leasingiem operacyjnym mogą zarządzać 125 tys. aut firmowych. Przeciętnie 6,5 roku ma auto firmowe w Polsce; tam, gdzie leasing jest bardziej rozwinięty, to około 4,5 roku. Leasingiem operacyjnym mogą zainteresować się również instytucje rządowe, policja czy wojsko.

Okazuje się, że przedsiębiorstwa to niejedyni klienci, na których mogą liczyć firmy CFM w najbliższej przyszłości.

- Spodziewam się, że w Polsce, podobnie jak krajach Europy Zachodniej, z leasingu operacyjnego zacznie korzystać np. rząd, wojsko czy policja - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że przemawiają za tym nie tylko względy ekonomiczne, ale też bezpieczeństwo, bo w ten sposób flota będzie dużo nowsza niż obecnie, kiedy to rząd ma w swojej gestii nawet ponaddziesięcioletnie auta. A szersza skala korzystania z leasingu finansowego sprzyja odmłodzeniu flot. Na razie przeciętny polski samochód firmowy ma 6,5 roku. W Czechach, gdzie ten wiek wynosi 4,5 roku, rynek leasingu jest bardzo dobrze rozwinięty.

- Z danych europejskich wynika, że w firmach korzystających z leasingu operacyjnego przeciętny wiek auta to 3,1 roku, z leasingu finansowego to 4,3 roku, kredytu 5,5 roku i kupujących za swoje środki 6,1 roku - mówi Vincent Rupied, dyrektor CVO.

Różnice między Polską a zagranicą widać też po tym, jakie pojazdy są używane przez firmy. W Polsce, szczególnie w przypadku firm mikro i małych, dominują lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony (odpowiednio 67 proc. i 72 proc. firmowej floty), podczas gdy w pozostałych badanych krajach europejskich to odpowiednio 35 proc. i 32 proc.

- To pochodna stanu naszej gospodarki i ogólnej zamożności społeczeństwa, które powodują, że w Polsce samochód firmowy pełni funkcję auta dostawczego, ale też jest używany przez handlowca w większych firmach, jak i użytku domowego, w mniejszych - mówi Andrzej Olszewski

W zamożniejszej Europie firmy często mają bardziej rozbudowany park samochodów osobowych, np. w małej firmie jedno auto jest wyłącznie dostawcze, a drugie osobowe.

Ciekawe różnice widać też w sposobie wykorzystania różnych usług, które oferują swoim klientom firmy CFM. Okazuje się na przykład, że Polacy znacznie częściej (30 proc.) niż pozostali Europejczycy (10 proc.) korzystają z lokalizacji satelitarnej samochodu. Przy czym u nas ma ona zastosowanie głównie do monitoringu na wypadek kradzieży, a za granicą służy bardziej do optymalizacji tras samochodów flotowych. Mniej chętnie nasze firmy korzystają z takiej usługi jak zarządzanie kartami paliwowymi (3 proc. w Polsce, 20 proc. w Europie).

Polski rynek samochodów firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JAK POWSTAŁO BADANIE

CVO - Corporate Vechicle Observatory zajmuje się badaniem rynku firmowych flot samochodowych. Tegoroczne badanie przeprowadzone w I kwartale obejmuje 10 krajów, w tym Polskę. Opiera się na 4,2 tys. wywiadów telefonicznych (w tym 400 w Polsce) z osobami odpowiadającymi za zarządzanie flotami w firmach.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Rostworowska

Specjalista ds. obsługi klientów biznesowych z sektora finansowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »