Za rok rynek reklamy będzie wart 7,96 mld zł
REKLAMA
W II kwartale firmy zwiększyły wydatki na reklamę o 11,9 proc. - szacuje CR Media Consulting.
REKLAMA
Zdaniem autorów raportu, dynamika, choć wciąż dwucyfrowa, wskazała pierwsze symptomy osłabienia rynku reklamowego. W I kwartale wydatki wzrosły bowiem o 14,2 proc. Według analityków, koniec II kwartału przyniósł również pogorszenie nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw.
- Będzie to miało wpływ na ograniczenie inwestycji reklamowych. Dlatego dokonaliśmy korekty prognozy wzrostu rynku - mówi Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i autor raportu.
REKLAMA
Jego zdaniem rynek mocniej odczuje spowolnienie w przyszłym roku - przyszłoroczne wydatki reklamowe, w stosunku do tego roku, zwiększą się jedynie o 6,9 proc. Na koniec tego roku rynek reklamy wart będzie 7,45 mld zł, na koniec 2009 roku - 7,96 mld zł. Jeśli rynek zacznie zwalniać, zmusi to media do zmian polityki cenowej. Telewizje, które najwięcej zarabiają na reklamie, mogą zacząć obniżać ceny, żeby zatrzymać przy sobie reklamodawców. Tym razem w lepszej sytuacji znajdzie się internet (wydatki na reklamę w II kwartale wzrosły w nim o 42 proc.), który dzięki możliwości dokładnego policzenia kosztów może liczyć na większą przychylność szukających oszczędności reklamodawców.
Ale nie wszyscy eksperci uważają, że czeka nas aż takie spowolnienie. Według opublikowanego przez GP raportu domu mediowego Starlink, rynek reklamy telewizyjnej w II kwartale wzrósł o 19,8 proc., w całym półroczu - o 18,3 proc.
- Moim zdaniem w przyszłym roku nie należy się spodziewać spadku dynamiki poniżej 10 proc. - uważa Jakub Bierzyński, szef domów mediowych OMD Omnicom Media Group.
MICHAŁ FURA
michal.fura@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA