| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Do BIG trafi więcej danych o długach

Do BIG trafi więcej danych o długach

Fundusze sekurytyzacyjne i firmy windykacyjne chcą mieć prawo do przekazywania informacji gospodarczych o konsumentach.

Krytykowane jest to, że gmina w przypadku zaległości w podatkach lokalnych nie będzie mogła zgłosić dłużnika.

- Sygnał o uchylaniu się przez dłużnika od obowiązku regulowania zobowiązań publicznoprawnych daje obraz powodzenia ewentualnego postępowania egzekucyjnego przeciwko dłużnikowi, ponieważ należności te mają pierwszeństwo zaspokojenia w postępowaniu cywilnym i administracyjnym - wskazuje Anna Marcinkowska, pełnomocnik Zarządu Krajowego Rejestru Długów ds. prawnych.

Rozszerzony zostanie także katalog tytułów prawnych uprawniających do przekazania informacji o konsumencie. Obok umowy o kredyt konsumencki podstawą zamieszczenia danych w biurach informacji gospodarczej (BIG) może być też umowa o przewóz osób i bagażu, umowa o dostarczanie energii, wody, wywóz nieczystości.

Projekt wprowadza także możliwość przekazywania pozytywnej informacji gospodarczej o wywiązywaniu się ze zobowiązań.

Kontrowersje wzbudzają kwoty zobowiązania, które uprawniają do zgłoszenia informacji do BIG. Zgodnie z projektem do BIG będzie można zgłosić informację, gdy ogólna kwota zobowiązań dłużnika będącego osobą fizyczną wyniesie co najmniej 200 zł. W przypadku dłużnika niebędącego osobą fizyczną minimum to 500 złotych.

- Większość rejestrów na świecie nie przewiduje dolnego ograniczania kwot, jakie mogą być do rejestrów przekazane. Nie ma więc uzasadnienia, aby i u nas takie ograniczenie funkcjonowało - wskazuje Anna Marcinkowska.

Według niej ekonomiczny sens przekazywania informacji dotyczących zobowiązań o niewielkich kwotach powinien zostać poddany weryfikacji rynku - do wierzyciela powinna należeć decyzja, czy przekazanie danych o takim zobowiązaniu jest opłacalne.

Nowe przepisy umożliwią wymianę informacji pomiędzy biurami informacji gospodarczej a biurem informacji kredytowej. Wprowadzona zostanie też możliwość wymiany informacji pomiędzy BIG-ami a podobnymi instytucjami działającymi w krajach UE. Podstawowym warunkiem dla dokonywania wymiany informacji będzie uzyskanie zgody osoby, której te informacje dotyczą.

Ministerstwo Gospodarki zaprosiło partnerów społecznych, którzy zgłosili uwagi do projektu na spotkanie uzgodnieniowe, które odbędzie się 26 czerwca.

Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK