| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Firmy transportowe protestują przeciw zniesieniu winiet

Firmy transportowe protestują przeciw zniesieniu winiet

Przewoźnicy drogowi protestują przeciwko zniesieniu opłat ryczałtowych za korzystanie z dróg oraz chcą tańszego paliwa. Brak realizacji ich postulatów spowoduje skierowanie TIR-ów na drogi lokalne, gdzie nie będą musieli płacić za przejazd.

Obecnie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Dużo więc lepszym pomysłem zamiast obniżania akcyzy, którą trzeba by było i tak podnieść, by dorównać do unijnego minimum, jest wprowadzenie dla wszystkich przedsiębiorców możliwości odliczania VAT od kupionego paliwa. Zmiana, która umożliwiłaby odliczanie VAT od paliwa do każdego samochodu, obniżyłaby koszt zakupu paliwa. Wszyscy przedsiębiorcy mogliby sobie odliczyć 22-proc. VAT zawarty w cenie zakupu. Ponadto zmiana przepisów w tym zakresie wydaje się nieuchronna, gdyż może już wkrótce okazać się, że są one sprzeczne z ustawodawstwem unijnym.

Komisja Europejska oficjalnie wezwała Polskę do dostosowania przepisów krajowych dotyczących wyłączeń prawa do odliczenia VAT należnego lub zapłaconego od niektórych pojazdów silnikowych i od paliwa nabywanego do napędu tych pojazdów do przepisów dyrektywy w sprawie VAT. Wniosek, który został przesłany Polsce, ma formę uzasadnionej opinii i stanowi drugi etap postępowania w sprawie naruszenia przepisów. Jeżeli właściwe przepisy krajowe nie zostaną zmienione w ciągu dwóch miesięcy zgodnie z uzasadnioną opinią, Komisja może zdecydować o skierowaniu sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Przepisy obowiązujące przewoźników, którzy zajmują się transportem wykonywanym z krajów pozaunijnych, dotyczą również kwestii opodatkowania paliw.

Zwalnia się od podatku import: paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach prywatnych środków transportu, środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej, specjalnych kontenerów w ilości do 200 litrów na środek transportu. Zwolnione są też paliwa w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne środki transportu przeznaczone do zużycia w tych pojazdach, nie więcej jednak niż 10 litrów. Podobne limity zwolnień obowiązują w podatku akcyzowym i VAT. Niestety, w tym przypadku przedsiębiorcy nie mogą liczyć na zwiększenie limitów, bo zwolnienia dla należności celnych w takich ilościach wynikają bezpośrednio z unijnych przepisów celnych.

Koszty przedsiębiorców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

SZERSZA PERSPEKTYWA

HISZPANIA

Wczoraj zostały wznowione negocjacje rządu premiera Jose Luisa Rodrigueza Zapatero z organizacjami transportowców. Rząd uważa, że nie jest możliwe obniżenie cen ropy naftowej, ale rozważa zminimalizowanie skutków wzrostu cen paliw. Strajk transportowców przeciwko wysokim cenom paliw rozpoczął się w poniedziałek. Protest doprowadził do tego, że mieszkańcy rozpoczęli gromadzenie zapasów żywności i paliwa. Na stacjach zabrakło benzyny, a w sklepach produktów spożywczych.

WIELKA BRYTANIA

Pod koniec maja 2008 r. w Wielkiej Brytanii miały miejsce protesty przeciwko rosnącym cenom paliw. Firmy transportowe żądały od rządu specjalnego rabatu w wysokości 20 pensów na litrze oleju napędowego. Domagały się też, by rząd zrezygnował z zapowiedzianej podwyżki podatku, który ukryty był w cenie paliwa.

WŁOCHY

W grudniu 2007 r. we Włoszech strajkowali kierowcy tirów. Protest, który sparaliżował transport drogowy, kosztował gospodarkę Włoch 5 mld euro. Przedsiębiorcy domagali się od rządu takiej polityki wobec ich grupy zawodowej, która pomogłaby ożywić ich sektor i uchronić przed upadkiem wiele firm transportowych. Chodziło o zmianę przepisów, ale także o działanie zmierzające do obniżenia cen paliw.

Łukasz Kuligowski

Bogdan ŚwiĄder

gp@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »