| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nie będzie kryzysu w firmach w II połowie roku

Nie będzie kryzysu w firmach w II połowie roku

W większości branż II półrocze będzie słabsze niż pierwsze, ale jednocześnie lepsze niż II połowa 2007 r. Eksport i inwestycje będą rosły wolniej, ale nie ma mowy o załamaniu. Wysoki wzrost sprzedaży i inwestycji będzie notował sektor finansowy oraz AGD, trudny okres przed firmami transportowymi


Można oczekiwać, że w branży chemicznej trwająca dotąd dobra koniunktura utrzyma się do końca roku.

- W produkcji nawozów utrzymuje się dobra koniunktura. Nieco gorzej jest w branży tworzyw sztucznych, gdzie są pierwsze sygnały zbliżającego się chyba obniżenia popytu - mówi Ludomir Zalewski, analityk DM PKO BP.

Biorąc pod uwagę zaszłości inwestycyjne większości dużych firm sektora oraz zaplanowane i realizowane już programy inwestycyjne można oczekiwać, że wydatki na ten cel także w II połowie roku powinny rosnąć.

JERZY MARCINIAK

prezes spółki Azoty Tarnów

Należy się spodziewać wzrostu zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży. Zarówno rynek nawozowy, jak i rynek tworzyw wykazują tendencje wzrostowe: nie tylko w tym roku, ale i w perspektywie kilkuletniej. Jesteśmy w trakcie realizacji inwestycji, które będą finansowane m.in. ze środków z emisji akcji na GPW.

Przedstawiciele branży uważają, że warunki na rynku są tak niesprzyjające, że nawet połowie firm transportowych grozi bankructwo. Jutro w całym kraju ma się odbyć godzinny strajk ostrzegawczy. Główny postulat kierowców, to obniżenie akcyzy na paliwa i rezygnacja z wprowadzenia zmian w zasadach płacenia za przejazd drogami przez ciężarówki. Rząd chce zrezygnować z systemu winiet. Przedstawiciele branży mówią, że polski eksport zaczyna słabnąc i realizowane są tylko stare umowy. Nadal nie rozwiązany jest problem przekraczania wschodniej granicy.

Przewoźnicy ostrzegają: problemy firm transportowych zwykle poprzedzają spowolnienie gospodarcze.

MARIAN BUCZEK

prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych

Przy obecnych cenach paliw, spadającym kursie euro, w którym najczęściej dostajemy zapłatę za transport, i rosnących kosztach pracy transport przestaje się opłacać. Transportowcy chcą więc też, by w naszym prawie pojawiła się możliwość odzyskiwania akcyzy na paliwa. Taki system obowiązuje w Belgii, Francji, Hiszpanii i Włoszech. W ostatnim czasie zbankrutowało kilkaset firm transportowych, a bankructwo może grozić w sumie nawet połowie naszych firm.

Największe sieci detaliczne, ale także mały i średni prywatny handel, do którego należy blisko połowa rynku, są przekonane, że wciąż rosnące zarobki i konsumpcja przełożą się na kolejny wzrost sprzedaży, który wahać się może między 18-25 proc. Nieco mniej główni gracze na rynku wydadzą na inwestycje - do końca tego roku wyniosą one około 2 mld zł, podczas gdy rok temu wyniosły 4 mld zł. Nie jest to jednak efekt zwolnienia rynku, lecz znacznego zwiększenia wydatków rok temu, spowodowanego wprowadzeniem ustawy utrudniającej rozwój wielkopowierzchniowych sklepów. Teraz sieci skupią się na inwestycjach w mniejsze sklepy, które wymagają mniejszych nakładów.

reklama

Źródło:

GP

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »