| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nie będzie kryzysu w firmach w II połowie roku

Nie będzie kryzysu w firmach w II połowie roku

W większości branż II półrocze będzie słabsze niż pierwsze, ale jednocześnie lepsze niż II połowa 2007 r. Eksport i inwestycje będą rosły wolniej, ale nie ma mowy o załamaniu. Wysoki wzrost sprzedaży i inwestycji będzie notował sektor finansowy oraz AGD, trudny okres przed firmami transportowymi


Można oczekiwać, że w branży chemicznej trwająca dotąd dobra koniunktura utrzyma się do końca roku.

- W produkcji nawozów utrzymuje się dobra koniunktura. Nieco gorzej jest w branży tworzyw sztucznych, gdzie są pierwsze sygnały zbliżającego się chyba obniżenia popytu - mówi Ludomir Zalewski, analityk DM PKO BP.

Biorąc pod uwagę zaszłości inwestycyjne większości dużych firm sektora oraz zaplanowane i realizowane już programy inwestycyjne można oczekiwać, że wydatki na ten cel także w II połowie roku powinny rosnąć.

JERZY MARCINIAK

prezes spółki Azoty Tarnów

Należy się spodziewać wzrostu zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży. Zarówno rynek nawozowy, jak i rynek tworzyw wykazują tendencje wzrostowe: nie tylko w tym roku, ale i w perspektywie kilkuletniej. Jesteśmy w trakcie realizacji inwestycji, które będą finansowane m.in. ze środków z emisji akcji na GPW.

Przedstawiciele branży uważają, że warunki na rynku są tak niesprzyjające, że nawet połowie firm transportowych grozi bankructwo. Jutro w całym kraju ma się odbyć godzinny strajk ostrzegawczy. Główny postulat kierowców, to obniżenie akcyzy na paliwa i rezygnacja z wprowadzenia zmian w zasadach płacenia za przejazd drogami przez ciężarówki. Rząd chce zrezygnować z systemu winiet. Przedstawiciele branży mówią, że polski eksport zaczyna słabnąc i realizowane są tylko stare umowy. Nadal nie rozwiązany jest problem przekraczania wschodniej granicy.

Przewoźnicy ostrzegają: problemy firm transportowych zwykle poprzedzają spowolnienie gospodarcze.

MARIAN BUCZEK

prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych

Przy obecnych cenach paliw, spadającym kursie euro, w którym najczęściej dostajemy zapłatę za transport, i rosnących kosztach pracy transport przestaje się opłacać. Transportowcy chcą więc też, by w naszym prawie pojawiła się możliwość odzyskiwania akcyzy na paliwa. Taki system obowiązuje w Belgii, Francji, Hiszpanii i Włoszech. W ostatnim czasie zbankrutowało kilkaset firm transportowych, a bankructwo może grozić w sumie nawet połowie naszych firm.

Największe sieci detaliczne, ale także mały i średni prywatny handel, do którego należy blisko połowa rynku, są przekonane, że wciąż rosnące zarobki i konsumpcja przełożą się na kolejny wzrost sprzedaży, który wahać się może między 18-25 proc. Nieco mniej główni gracze na rynku wydadzą na inwestycje - do końca tego roku wyniosą one około 2 mld zł, podczas gdy rok temu wyniosły 4 mld zł. Nie jest to jednak efekt zwolnienia rynku, lecz znacznego zwiększenia wydatków rok temu, spowodowanego wprowadzeniem ustawy utrudniającej rozwój wielkopowierzchniowych sklepów. Teraz sieci skupią się na inwestycjach w mniejsze sklepy, które wymagają mniejszych nakładów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kredyt Inkaso S.A.

Nowoczesna windykacja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »