| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Najem biur droższy nawet o 15 proc.

Najem biur droższy nawet o 15 proc.

Na rynku wynajmu biur ceny nadal będą rosły, chociaż zaczęły już spadać na rynku mieszkaniowym. Szukając oszczędności, wiele firm decyduje się przenieść swoją siedzibę z centrum na obrzeża miast. Czynsze w centrum Warszawy są tak wysokie, że już nie powinny rosnąć.

Telekomunikacja Polska rezygnuje z biur rozrzuconych po centrum stolicy. Zamierza się przenieść do tworzonego na obrzeżach miasta Miasteczka Grupy TP, a obecne lokalizacje sprzedać. W pierwszej kolejności siedziby przy ul. Twardej i Moniuszki. Otwarcie nowej siedziby nastąpić ma na przełomie 2010 i 2011 roku.

- Budowa nowej siedziby ma na celu integrację, poprzez skupienie działalności firm należących do Grupy TP w jednej, bardziej nowoczesnej i funkcjonalnej lokalizacji. Ma to też zmniejszyć koszty związane z utrzymaniem i najmem części zajmowanych obecnie budynków - tłumaczy Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.

- To bardzo rozsądny ruch, bo tych kilka budynków zlokalizowanych w centrum stolicy będzie można sprzedać z dużym zyskiem - twierdzi Mateusz Polkowskiego z Jones Lang LaSalle. Według niego nie ma jednak zjawiska ucieczki z centrum miasta. Te przenosiny są czasem wymuszone, bo w centrum nie ma powstają nowe, duże powierzchnie biurowych, a firmy się rozrastają. Ceny w centrach miast, szczególnie w Warszawie, są już tak wysokie, że wielu firmom zaczyna opłacać się budowa własnego biura w dalszej dzielnicy, zamiast wynajmu w centrum. Jeśli czynsze najmu nadal będą rosły, to zjawisko to będzie się nasilać.

Poza Warszawę uciekają też Polskie Sieci Energetyczne, których siedziba mieści się przy ul. Mysiej. Firma przeniesie się do Konstancina-Bielawy.

Są jednak firmy, które zawsze pozostaną w centrum, nawet jeśli będzie to oznaczało kłopoty komunikacyjne i wyższy czynsz. Na pewno na przeprowadzkę nie zdecydują się duże firmy prawnicze i firmy doradcze.

Wpływ na czynsz ma standard budynku. W tej chwili większość nowych budynków biurowych powstaje w wysokim standardzie A+B. Nie ma więc sytuacji, w której przeprowadzka poza centrum oznacza pogorszenia komfortu pracy.

Firmy starają się też wprowadzać udogodnienia dla pracowników. W biurowcu TP funkcjonuje pomieszczenie dla karmiących matek, Grupa ITI dofinansowuje pracownikom fitness, przedszkole dla dzieci, obiady w restauracji. Pracownicy na miejscu mają też bank. Gogle, według rankingu magazynu Fortune najlepszy pracodawca świata, w swojej głównej siedzibie w Montain View w Kalifornii oferuje pracownikom darmowe posiłki, boisko do siatkówki, ścianę do wspinaczki, basen, salę bilardową, pralnię i myjnię samochodową.

Firmy na świecie będą raczej oszczędzać, jeśli chodzi o wygody pracowników. Prawie 60 proc. najemców uważa, że można bardziej efektywnie wykorzystać powierzchnię. 40 proc. przebadanych firm już zwiększyło współczynnik zagęszczenia powierzchni biurowej, a 33 proc. planuje to zrobić w ciągu następnych 12 miesięcy. Jedna trzecia zwiększyła też wykorzystanie powierzchni w systemie otwartych pomieszczeń (open-space), a 10 proc. firm zwiększyło nawet wykorzystanie funkcji desk sparing, czyli wspólnego korzystania przez pracowników z tych samych biurek. Główny powód tych działań to cięcia kosztów. Najemcy są pod presją zapewnienia akcjonariuszom coraz lepszych wyników, obniżenia kosztów i usprawniania działalności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Witold Studziński

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »