REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydadzą prawie 640 mln zł na outdoor

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Rynek reklamy zewnętrznej wzrośnie w 2008 roku o kolejne 10 proc., co oznacza wydatki firm na reklamę na poziomie bliskim 640 mln zł wobec ponad 580 mln zł w 2007 roku.

 

To będzie kolejny dobry rok dla firm reklamy zewnętrznej, a outdoor stał się trzecią siłą reklamową po prasie i telewizji. W ubiegłym roku firmy z branży reklamy zewnętrznej zebrały ponad 580 mln zł - wynika z szacunków monitorującej rynek Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Według jej obliczeń, w ubiegłym roku rynek wzrósł o około 10 proc.

- Podobnego wzrostu spodziewamy się w tym roku - mówi GP Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Oznacza to, że w tym roku wydatki firm na reklamę na billboardach wzrosną do około 640 mln zł.

Coraz większa liczba nośników w miastach i przy drogach pozwoliła firmom reklamy zewnętrznej przyciągnąć większą liczbę reklamodawców, co przekładało się na stały wzrost przychodów od kilku lat - sięgający kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent. To pozwoliło reklamie zewnętrznej w ciągu niespełna dwóch lat stać się trzecim pod względem wielkości rynkiem reklamy, za prasą i telewizją, wyprzedzając rynek stacji radiowych.

Gdy w roku 2005 reklamodawcy wydali na promocję w największych stacjach radiowych około 426 mln zł, na billboardy lub inne nośniki przeznaczyli już 474,3 mln zł. Był to jednocześnie jeden z najlepszych okresów dla branży - wydatki firm wzrosły bowiem o 26 proc. Od tamtej pory zwolniły do 10 proc., ale to cały czas poziom, na którym pozostaje cały rynek reklamy. Pieniądze z tego rynku dzieli między siebie pięć firm - AMS Agora, Clear Channel Poland, News Outdoor Polska koncern News Corp., Stroer Polska i pozostający w prywatnych rękach Cityboard Media. Należy do nich ponad 90 proc. rynku.

- Ten rok upłynie pod znakiem inwestycji w kolejne, nowoczesne nośniki, choćby dlatego, że miasta zaostrzają politykę i trzeba szukać nowych form ekspozycji. Firmy mogą zaostrzyć też walkę o zagospodarowanie przystanków komunikacji miejskiej, nie tylko w stolicy, ale innych miastach - uważa Lech Kaczoń.

Wśród nowych nośników mogą pojawić się choćby takie, jak wprowadzone ostatnio przez Clear Channel Coffee Pointy - nieduże punkty w najruchliwszych miejscach miasta, w których można kupić kawę, a które przy okazji są także nośnikami reklamowymi. Firma zapowiada, że do końca 2008 roku ma ich być 200 w największych miastach w Polsce.

Reklama w mediach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Największe firmy od dawna mówią o konsolidacji. Agora jednak nie zamierza pozbyć się swojego biznesu, a przejęcie któregoś z konkurentów nie było możliwe ze względu na ich zasięg. Zarówno Stroer, Clear Channel czy News Outdoor to spółki należące do europejskich, a nawet światowych gigantów. W tym roku przetasowania na tym rynku są bardziej prawdopodobne, bo zarówno Clear Channel, jak i News Outdoor zdecydowały, że będą sprzedawać swój biznes. Wszystko zależy więc od decyzji, czy spółki na poszczególnych rynkach będą sprzedawane oddzielnie. Jeśli tak, działającymi w Polsce konkurentami na pewno zainteresowana będzie Agora i Stroer, ale także fundusze inwestycyjne.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA