| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Na innowacje wydajemy za mało

Na innowacje wydajemy za mało

Firmy przywiązują większą wagę do innowacyjności, ale nakłady na nią to wciąż niecałe 0,6 proc. PKB. Tylko Bułgaria, Cypr, Rumunia i Słowacja wydają w UE mniej niż Polska na badania i rozwój. Na razie tylko 10 proc. przedsiębiorstw uważa, że innowacyjność decyduje o ich pozycji na rynku.


Jeśli polskie firmy nie chcą odpaść ze światowej konkurencji, muszą zwiększyć nakłady na innowacje, bo już niedługo argument niskich kosztów nie będzie aktualny - oceniają ekonomiści.

W 2006 roku nakłady na badania i rozwój (B+R)w Polsce wyniosły 0,56 proc. PKB, czyli 5,9 mld zł. To wprawdzie o 5,7 proc. więcej niż w 2005 roku, ale w relacji do PKB mniej niż w Polsce wydano na te cele tylko w Bułgarii, na Cyprze, w Rumuni i na Słowacji.

Europejskim liderem są kraje skandynawskie Szwecja i Finlandia, gdzie wartość inwestycji w B+R wyniosła w ubiegłym roku odpowiednio 3,82 i 3,45 proc. PKB przy średniej w 27 krajach UE na poziomie 1,84 proc. PKB i 1,91 proc. PKB w 15 krajach tzw. starej Unii.

- Wzrost nakładów na B+R poprawiłby konkurencyjność polskiej gospodarki, biorąc pod uwagę rosnące koszty pracy. Najszybszym sposobem na podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki jest ściąganie bezpośrednich inwestycji. Możemy próbować wypracować jakieś technologie sami, ale to trwa latami. A inwestycje bezpośrednie mogą szybko podnieść konkurencyjność - mówi Rafał Benecki z ING Banku.

GUS podaje, że w finansowaniu nakładów na B+R wciąż przeważają środki z budżetu państwa, chociaż ich udział maleje. Wzrasta udział przedsiębiorstw i środków zagranicznych. W latach 2000-2006 w nakładach na badania i rozwój wzrósł udział nakładów inwestycyjnych z 17,0 do 18,7 proc. Najwięcej nakładów w 2006 roku przypadało na sektor rządowy (2,2 mld zł), przedsiębiorstw (1,9 mld zł) i szkolnictwa wyższego (1,8 mld zł).

Jednocześnie badania GUS pokazują, że w ostatnich trzech latach (2004-2006) wzrósł udział firm wprowadzających nowe produkty lub procesy. W porównaniu z latami 2003-2005 w przemyśle wzrósł z 41,5 do 42,5 proc., w sektorze usług z 37,4 do 37,7 proc. GUS odnotował, że częściej przedsiębiorstwa sięgały po innowacje organizacyjne i marketingowe. W tym zakresie w latach 2004-2006 innowacji dokonało 44,8 proc. firm przemysłowych i 49,9 proc. usługowych.

- Firmy będą musiały coraz więcej wydawać na innowacje, aby sprostać rosnącej konkurencji. Z naszych badań wynika, że blisko 10 proc. firm już podkreśla, że innowacyjność decyduje o ich pozycji konkurencyjnej. Ta świadomość w firmach rośnie - podkreśla Małgorzata Krzysztoszek, ekspert PKPP Lewiatan.

- Przygotowanie nowych produktów i wprowadzanie nowych technologii znajduje się wśród 3 najważniejszych czynników decydujących o rywalizacji z konkurentami - podkreśla ekspert PKPP Lewiatan.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gawrońska-Juzefowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »