| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Wydatki na gadżety z logo firmy mogą być kosztem

Wydatki na gadżety z logo firmy mogą być kosztem

Firma, która przekazuje swoim kontrahentom gadżety z logo firmy, może poniesione wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Tego typu działania są reklamą.


Lubelski Urząd Skarbowy rozstrzygnął kwestię, czy wręczanie kontrahentom oraz klientom indywidualnym gadżetów opatrzonych logo firmy może stanowić reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę. Ustawodawca zrezygnował z dotychczasowego podziału na reklamę prowadzoną publicznie i niepublicznie. Jednocześnie został zlikwidowany limit, który do końca 2006 roku pozwalał na zaliczenie do kosztów wydatków na reklamę niepubliczną i na reprezentację - do wysokości nieprzekraczającej 0,25 proc. przychodu. W efekcie tych zmian wydatki poniesione na reklamę, w tym również na reklamę niepubliczną, skierowaną do zamkniętego kręgu odbiorców (nawet skierowaną do osób z imienia i nazwiska), można w całości zaliczyć do kosztów podatkowych, pod warunkiem że wydatki te pozostają w związku z przychodami prowadzonej działalności. Obecnie nie uważa się za koszty wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, że reprezentacją są takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami, związane zwłaszcza z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, zakupy kwiatów i upominków wręczanych z okazji uroczystości itp. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich celach i przeznaczeniu mające na celu zachęcanie potencjalnych nabywców do zakupu produktu lub usługi danego podmiotu.

Działania spółki związane ze sprzedażą produkowanych słodyczy nie wyczerpują definicji reprezentacji. Poniesione wydatki związane są z prowadzoną działalnością polegającą na dystrybucji słodyczy, a ich celem jest zachęcanie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych towarów. Zatem wręczanie kontrahentom oraz klientom indywidualnym gadżetów opatrzonych logo firmy ma charakter reklamowy, a poniesione w związku z nim wydatki mają wpływ na osiągane przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów spółki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Świerc

specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »