REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klient może żądać unieważnienia umowy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Konsument będzie mógł sam wystąpić z powództwem przeciwko przedsiębiorcy, który dopuszcza się nieuczciwych praktyk rynkowych.

Stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych wobec konsumentów jest zakazane.

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie wolno stosować praktyk, które w istotny sposób zniekształcają zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy kupna, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Na przykład mogą one być agresywne, wprowadzające konsumenta w błąd przez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji związanych z wprowadzeniem produktu na rynek w zakresie opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych i oznaczeń indywidualizujących producenta i produkty. Zabronione są też praktyki polegające na prowadzeniu działalności w formie systemu konsorcyjnego lub organizowaniu grupy z udziałem konsumentów w celu finansowania zakupów w systemie konsorcyjnym.

Konsument, którego interes został zagrożony albo naruszony nieuczciwą praktyką rynkową, ma prawo sam dochodzić roszczeń przed sądem. Może żądać zaniechania tej praktyki, usunięcia jej skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu kosztów związanych z nabyciem produktu, zasądzenia odpowiedniej kwoty na cel społeczny, a nawet złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia o odpowiedniej treści i formie.

Konsument nie musi udowadniać, że zakwestionowana przez niego praktyka jest rzeczywiście nieuczciwa i wprowadza w błąd. Ciężar dowodu został przerzucony na podmiot, któremu zarzuca on prowadzenie takich praktyk.

- Ustawodawca ułatwił konsumentom korzystanie z ochrony przewidzianej w przepisach. Uznał, że większość konsumentów, mając na uwadze uciążliwości związane z postępowaniami sądowymi, na przykład trudności dowodowe, odstąpiłaby od próby dochodzenia swoich roszczeń wobec konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podważenie twierdzeń zawartych w reklamie jest w praktyce utrudnione, a niekiedy niemożliwe. Natomiast przeprowadzenie dowodu nie rodzi nadmiernych uciążliwości po stronie przedsiębiorcy, bo powinien on posiadać certyfikat, atest albo dokumentację, że produkt jest zbywalny po cenie wskazanej w reklamie - dodaje radca prawny.

KONFERENCJA GP NIEUCZCIWE PRAKTYKI RYNKOWE

Gazeta Prawna, wspólnie z Kancelarią Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, organizuje 30 listopada konferencję nt. Nieuczciwe praktyki rynkowe - nowa ustawa, nowe wyzwania. Podczas konferencji eksperci omówią praktyczne aspekty stosowania nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie:

www.gazetaprawna.pl/konferencje/praktyki

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. nr 171, poz. 1206).

OPINIA

JAROSŁAW SROCZYŃSKI

Kancelaria Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak

Nowa ustawa ma na celu ochronę interesów konsumentów i realizacja tego celu znajduje wyraz we wszystkich jej postanowieniach. W szczególności ustawa przyznaje konsumentowi prawo do wystąpienia z powództwem przeciwko przedsiębiorcy w przypadku, gdy ten ostatni dopuszcza się nieuczciwych praktyk rynkowych. Konsument nie będzie już musiał szukać pośredników, np. organów antymonopolowych, lecz będzie mógł wziąć sprawy w swoje ręce i sam zwalczać nieuczciwe zachowania rynkowe, które wyrządzają mu szkodę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA