| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Wysokie kary za nielegalny demontaż

Wysokie kary za nielegalny demontaż

Nawet pół miliona złotych kary będzie groziło za demontaż samochodu poza stacją, która jest do tego odpowiednio przygotowana.


ZMIANA PRAWA

Firmy prowadzące nielegalny demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji będą surowo karane. Zgodnie z propozycją Ministerstwa Środowiska za usunięcie z pojazdów poza zakładem demontażu substancji niebezpiecznych czy wymontowywanie elementów nadających się do ponownego użycia lub recyklingu kary wyniosą od 5 tys. zł do 500 tys. zł. Takie sankcje przewiduje propozycja zmiany w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2005 r. nr 25, poz. 202 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami karę ma nakładać wojewódzki inspektor ochrony środowiska.

Obecnie za demontaż aut poza stacją demontażu samochodów grozi co najwyżej grzywna. Ministerstwo chce jednak zaostrzyć kary, aby wyeliminować szarą strefę demontażu aut. Obecnie nieprzystosowane do demontażu samochodów warsztaty albo sami właściciele aut wymontowują części na własną rękę. Tymczasem takie czynności mogą robić jedynie wyspecjalizowane stacje demontażu aut, które spełniają odpowiednie warunki.

Przy demontażu tylko jednego samochodu niezgodnie z wytycznymi i bez odpowiedniego sprzętu do gleby może przedostać się nawet 17 litrów szkodliwych dla środowiska substancji, twierdzą eksperci.

- Pomysł zaostrzenia kar za proceder nielegalnego demontażu aut jest dobry. Jednak wszystko będzie zależało od egzekwowania proponowanych przepisów przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska - mówi Wojciech Kurdziel ze Stowarzyszenia Recyklerów Pojazdów.

Jego zdaniem w niektórych inspektoratach uda się zrealizować nowe zadania z powodzeniem, ale są i takie, które nie będą w stanie wszystkiego sprawdzić, bo mają dużo innych obowiązków. Zaznacza, że skala tzw. szarej strefy demontażu aut jest duża.

- W Polsce rocznie do recyklingu pojazdów trafia około 200 tys. pojazdów. Tymczasem średnio każdego roku wyrejestrowuje się około 1 mln samochodów. Tak naprawdę to nie wiadomo, co się dzieje z większością wycofywanych z użytkowania samochodów - uważa Wojciech Kurdziel.

20 proc. wyrejestrowanych aut podlega recyklingowi

800 tys. samochodów nie trafia do istniejących stacji demontażu aut

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paul Ostrowski

Adwokat i notariusz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »