| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Najwięcej pytań zgłaszają przedsiębiorcy

Najwięcej pytań zgłaszają przedsiębiorcy

Przez półtora roku działania Krajowa Informacja Podatkowa udzieliła ponad 700 tys. odpowiedzi. Najwięcej problemów mają przedsiębiorcy. Aby usprawnić działanie KIP, jeszcze w tym roku zostanie ona poddana audytowi.


Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) działa już ponad rok. Jakie zainteresowanie ma wśród podatników?


- Zainteresowanie podatników Krajową Informacją Podatkową jest ogromne. Od początku istnienia tej usługi pracownicy KIP odpowiedzieli na blisko 700 tys. pytań. Największą popularnością cieszyła się ona w okresie rozliczania podatku od osób fizycznych za 2006 rok, czyli do końca kwietnia 2007 r. Tylko w tym miesiącu udzielono niemal 104 tys. odpowiedzi.

Dla porównania, między majem a październikiem 2007 r. liczba odpowiedzi ustabilizowała się na poziomie 55-62 tys. miesięcznie. Ze względu na rosnącą popularność, w trakcie nadchodzącego okresu rozliczeń PIT spodziewamy się wzrostu zainteresowania naszą usługą. Szacujemy, że od stycznia do kwietnia 2008 r. będziemy udzielać ok. 100 tys. odpowiedzi miesięcznie.


Czy stworzenie tej instytucji rzeczywiście było potrzebne, skoro podatnik może otrzymać interpretację podatkową?


- Informacja podatkowa udzielana przez konsultantów KIP telefonicznie różni się od pisemnej interpretacji prawa podatkowego. Konsultant KIP udziela odpowiedzi na bieżąco, pomaga podatnikowi, który ma kłopoty ze zidentyfikowaniem problemu i w trakcie rozmowy wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Jednak ta informacja nie zapewnia podatnikowi ochrony prawnej. Inaczej sytuacja wygląda z pisemną interpretacją prawa podatkowego. Co prawda, zadając pytanie, należy szczegółowo opisać stan faktyczny lub przyszły oraz swoje stanowisko w sprawie przedstawionego problemu podatkowego, a na odpowiedź czeka się do trzech miesięcy, jednak zgodnie z Ordynacją podatkową indywidualna interpretacja prawa podatkowego zapewnia ochronę prawną. Na pewno oba kanały informacyjne łączy jedno - są to usługi administracji podatkowej przygotowane dla podatnika, pozwalające mu poruszać się w skomplikowanym obszarze prawa podatkowego.


Jak będzie wyglądała KIP po ewentualnym utworzeniu KAS w przyszłym roku?


- W zapisach projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej mówi się o utworzeniu Krajowej Informacji Skarbowej. Zakłada się, że KIS będzie organem KAS odpowiedzialnym za szeroko rozumianą obsługę klienta administracji skarbowej, czyli obecnego i przyszłego podatnika. W dalszym ciągu prowadzone i rozwijane będą usługi już dostępne, czyli informacja telefoniczna oraz scentralizowana interpretacja prawa podatkowego. Chcemy efektywniej komunikować się z naszymi klientami.


Z jakimi problemami najczęściej mają do czynienia pracownicy KIP?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

PROMAG S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »