| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Potrzebna definicja sprzedaży bezpośredniej

Potrzebna definicja sprzedaży bezpośredniej

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej brakuje definicji sprzedaży bezpośredniej. Związek Rzemiosła Polskiego chce tę definicję wprowadzić.


Związek Rzemiosła Polskiego zwrócił uwagę ministra gospodarki, że w przygotowywanej nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej należy umieścić definicję pojęcia sprzedaż bezpośrednia. Ustawa posługuje się wprawdzie tym pojęciem, nakłada nawet w związku z tym pewne obowiązki na przedsiębiorcę (powinien on podawać w ofercie firmę, NIP, siedzibę i adres), który oferuje towary lub usługi w sprzedaży bezpośredniej lub sprzedaży na odległość, jednak nie definiuje go. Zdaniem Związku brak definicji pojęcia sprzedaży bezpośredniej powoduje, że nie wiadomo, czy chodzi o każdą formę bezpośredniego oferowania towarów i usług, np. w sklepie, na targach, czy tylko o sprzedaż prowadzoną w formie tzw. handlu obwoźnego.


Jeśli przygotowywany projekt ustawy nie zdefiniuje tego pojęcia, to będzie mieściła się w nim każda forma bezpośredniego oferowania towarów i usług. W dodatku przepis dotyczyłby także sklepów, targów i wówczas oferent zobowiązany byłby do podawania danych identyfikujących. Obowiązek ten dotyczyłby wyłącznie oferty handlowej, a nie reklamy firmy, mimo że często trudno ustalić, gdzie się kończy reklama, a zaczyna oferowanie towarów.


Minister gospodarki uważa jednak, że cechy wyróżniające sprzedaż bezpośrednią nie wymagają odrębnego definiowania tego pojęcia w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Jego zdaniem zakres przedmiotowy stosowania omawianego pojęcia wynika wprost z celu, jakiemu komentowany przepis ma służyć.


W Polskiej Klasyfikacji Działalności występuje pojęcie sprzedaż bezpośrednia, twierdzi departament regulacji gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki. Przy sprzedaży detalicznej organizowanej przez domy sprzedaży wysyłkowej sprzedaż bezpośrednia prowadzona jest przez telewizję, radio, telefon i internet. PKD przewiduje też sprzedaż bezpośrednią prowadzoną poza siecią sklepową, bezpośrednio na rzecz konsumentów przez osobę prezentującą wyroby.


Za typową sprzedaż bezpośrednią można uznać sprzedaż w sieci sklepów - tłumaczy Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego. Jego zdaniem w PKD brakuje na przykład sprzedaży na targach branżowych.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

reklama

Autor:

Źródło:

GP
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »