| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zamawiający nie może dyskryminować przedsiębiorców

Zamawiający nie może dyskryminować przedsiębiorców

Zbyt krótki termin realizacji zamówienia może utrudniać konkurencję i stawiać w pozycji uprzywilejowanej konkretnego przedsiębiorcę.


Ministerstwo Finansów ogłosiło przetarg nieograniczony na świadczenie usług transmisji danych w sieci rozległej WAN w latach 2008-2011. Trzech wykonawców - Crowley Data Poland, Netia oraz Exatel - wniosło protesty na treść ogłoszenia oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następnie firmy wniosły odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zarzucając zamawiającemu dokonanie opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków udziału w postępowaniu w sposób preferujący konkretnego wykonawcę.


Chodziło przede wszystkim o brak realnej możliwości wykonania zamówienia w terminie wskazanym przez zamawiającego, a w konsekwencji stawianie w pozycji uprzywilejowanej wykonawcę dotychczas wykonującego usługi na rzecz zamawiającego i dysponującego infrastrukturą umożliwiającą świadczenie takich usług.


Jeden z przedsiębiorców zarzucił także ministerstwu ustalenie zbyt wygórowanych kar umownych. Zdaniem wykonawcy rażąco wygórowane kary prowadzą do sprzeczności celu umowy z zasadami współżycia społecznego, której skutkiem jest bezwzględna nieważność czynności prawnej (art. 3531 w zw. z art. 58 par. 1 k.c.). Ponadto w przetargu nie było przesłanek uzasadniających szczególnie pilny termin udostępnienia usług. Jedna z firm dowodziła, że zamawiający ustalił na zbyt wysokim poziomie 10 proc. ceny oferty zabezpieczenie należytego wykonania umowy.


Przedsiębiorcy uznali ponadto za dyskryminujący warunek wykazania się wykonaniem usługi sieci WAN obejmującej przynajmniej 300 lokalizacji rozproszonych na wszystkie województwa. W ten sposób ukryty był warunek świadczenia usług dla administracji publicznej, gdyż trudno byłoby znaleźć podmiot prywatny posiadający 300 lokalizacji rozproszonych na wszystkie województwa.


Inny wykonawca wskazał, że zamawiający niezgodnie z prawem dokonał ograniczenia prawa do wnoszenia środków ochrony prawnej przez wyłączenie możliwości wnoszenia protestów drogą faksu lub elektroniczną.


Zespół arbitrów uwzględnił odwołania i nakazał zamawiającemu unieważnienie postępowania. Zdaniem składu orzekającego nawet z opinii firmy doradczej sporządzonej na zlecenie zamawiającego wynika, że realizacja projektu była dużym wyzwaniem logistycznym i jedynym operatorem, który mógł się go podjąć, była TP. Zamawiający musiał więc wiedzieć, że na warunkach ustalonych w s.i.w.z. nie było możliwości powierzenia zamówienia z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska

Specjalista w dziedzinie prawa inwestycji budowlanych, zamówień publicznych, nieruchomości, procesu zarządzania i transakcji nieruchomościami oraz prawa autorskiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »