| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Podpis elektroniczny "od ręki" dostępny w sześciu miastach

Podpis elektroniczny "od ręki" dostępny w sześciu miastach

W sześciu polskich miastach - Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie - można "od ręki" załatwić podpis elektroniczny i otrzymać wszystko, co potrzebne do jego stosowania. Dotychczas było to możliwe tylko w Warszawie i mogło wiązać się z kilkudniowym oczekiwaniem.


Punkty, w których generowane są certyfikaty niezbędne do składania e-podpisu, uruchomiła na przełomie września i października w sześciu miastach Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).


W innych miastach wojewódzkich oraz w Koszalinie, klienci Izby mogą zapoznać się z ofertą, uzyskać pomoc techniczną, podpisać umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych, a także zamówić i odebrać certyfikat wraz z zestawem, czyli czytnikiem i kartą kryptograficzną.


Uruchomienie terenowych punktów ma służyć temu, aby klient mógł załatwić wszelkie formalności związane z uzyskaniem certyfikatu w jednym miejscu, podczas jednej wizyty. Do niedawna certyfikaty generowane były wyłącznie w Warszawie, a na certyfikat z zestawem trzeba było czekać zwykle kilka dni.


"Teraz klient będzie mógł poczuć się trochę tak, jak w salonie telefonii komórkowej - wybrać interesujące go rozwiązanie, podpisać umowę i natychmiast otrzymać zamówiony certyfikat wraz z dodatkowymi urządzeniami" - powiedziała dyrektor działu usług certyfikacyjnych KIR, Elżbieta Włodarczyk.


Decyzja Izby o uruchomieniu także poza Warszawą punktów generowania certyfikatów wynika z coraz większego zainteresowania rynku podpisem elektronicznym. Zdaniem Elżbiety Włodarczyk, wiąże się to przede wszystkim z wprowadzanymi przepisami i likwidacją barier, utrudniających korzystanie z e-podpisu.


"Np. od sierpnia przyszłego roku firmy będą prowadziły elektroniczne rozliczenia z ZUS-em z wykorzystaniem certyfikatów kwalifikowanych, a nie - jak dotychczas - z wykorzystaniem certyfikatów wydawanych przez ZUS. Chcemy wyjść naprzeciw klientom i zapewnić im jak najlepszy dostęp do usług certyfikacyjnych" - dodała Włodarczyk.


Cena certyfikatu i zestawu - jak poinformował reprezentujący KIR Adam Mitura - to ok. 200 zł rocznie. Z podpisu można korzystać niemal natychmiast po podłączeniu sprzętu do komputera. O e-podpis mogą starać się także osoby fizyczne, jednak na razie niewiele mogą załatwić z jego pomocą.


Przedsiębiorcom i instytucjom podpis elektroniczny może służyć m.in. do zabezpieczania wymiany informacji z urzędami administracji publicznej, wystawiania faktur elektronicznych; przesyłania deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych czy deklaracji do ZUS, tworzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, wystawiania elektronicznych legitymacji studenckich; przesyłania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, informacji do resortu finansów czy zabezpieczaniu komunikacji z klientami bankowości elektronicznej.


Krajowa Izba Rozliczeniowa jest pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła usługi podpisu elektronicznego. W 1993 r. z rozwiązania Izby zaczęły korzystać polskie banki. KIR została powołana w 1991 r. z inicjatywy 16 największych banków, w tym Narodowego Banku Polskiego i Związku Banków Polskich. Swoje usługi kieruje głównie do instytucji bankowych, finansowych, dużych firm sektora telekomunikacyjnego i energetycznego oraz działających w obszarze e-commerce i administracji państwowej.


Od 2003 r., na mocy decyzji ministra gospodarki, Izba jest także podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne w zakresie wydawania certyfikatów kwalifikowanych oraz znaczników czasu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »