| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Fiskus może nie przyjąć wydruku potwierdzenia

Fiskus może nie przyjąć wydruku potwierdzenia

Dowód zapłaty opłaty skarbowej może mieć formę elektronicznego potwierdzenia. Nie wiadomo jednak, czy wydruk takiego potwierdzenia będzie spełniał wymagania dowodu.


ZMIANA PRAWA

 


Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie opłaty skarbowej. Jest on konsekwencją zmian w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.), wprowadzających możliwość korzystania ze znaków opłaty skarbowej do końca 2008 roku. Projekt nowego rozporządzenia jest w znacznej części analogiczny do obowiązującego rozporządzenia ministra finansów z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu (Dz.U. nr 246, poz. 1804). Zawiera jednak pewne nowe regulacje. Zakłada m.in., że dowód zapłaty opłaty skarbowej może mieć formę elektronicznego potwierdzenia zapłaty.


Pojawia się jednak wątpliwość, czy organy podatkowe będą akceptować wydruk elektronicznego potwierdzenia zapłaty? Potwierdzenia elektroniczne są bowiem dokumentami istniejącymi w formie elektronicznej. Wyciągi z banków czy potwierdzenia przelewów, dostępne online, są dokumentem w formie elektronicznej, doręczanym poprzez elektroniczną transmisję danych. Wydruk takiego potwierdzenia nie jest już elektronicznym potwierdzeniem zapłaty. Trudno obecnie mówić o elektronicznej wymianie korespondencji z urzędami skarbowymi. Ta na razie jest w powijakach. Zatem wydruki elektronicznych potwierdzeń zapłaty opłaty skarbowej wydają się być jedynymi możliwymi do przekazywania fiskusowi.


Zdaniem Marcina Barana, doradcy podatkowego, menedżera w Ernst & Young, teoretycznie można byłoby dojść do wniosku, że wydruk elektronicznego potwierdzenia zapłaty powinien być traktowany jako papierowa kopia dowodu zapłaty. Jako taka kopia podlegałaby uwierzytelnieniu.


- Problem w tym, że - zgodnie z rozporządzeniem - podmiotami upoważnionymi do uwierzytelnienia owej kopii byliby jedynie adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi i rzecznicy patentowi i nikt inny - wyjaśnia nasz rozmówca.


Dodaje, że przy interpretowaniu rozporządzenia powinniśmy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie traktować przepisów jako toru przeszkód.


- Jeśli dokument elektroniczny wystawiany np. przez bank nie wymaga dla swojej ważności podpisu, to jego wydruk powinien również bez większych formalności podlegać akceptacji jako dowód uiszczenia opłaty skarbowej - podkreśla.


Brzmienie par. 3 ust. 1 projektu rozporządzenia ministra finansów pozostawia wiele wątpliwości. Na ten aspekt zwrócił uwagę Tomasz Rysiak, prawnik z kancelarii Magnusson.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Häfele Polska

Producent okuć meblowych i budowlanych, a także elektronicznych systemów kontroli dostępu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »