| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Analizy projektów będą uproszczone

Analizy projektów będą uproszczone

Banki oraz instytucje kredytowe będą miały prawo przejąć projekt realizowany w ramach PPP od partnera prywatnego, jeśli nie daje on sobie rady z jego prowadzeniem.


Zmiana prawa


Wczoraj rząd przyjął projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) opracowany przez resort gospodarki. Nowe przepisy mają ułatwić realizację wspólnych inwestycji samorządów i biznesu. Ministerstwo zakłada, że dzięki zaproponowanym zmianom rocznie będą zawierane kontrakty o wartości 5-6 mld zł. Na zmianę przepisów niecierpliwie oczekują miasta, które będą gospodarzami rozgrywek w ramach EURO 2012.


Uproszczenie analiz


Przede wszystkim poszerzony zostanie zakres stosowania ustawy. Oprócz zasad współpracy między podmiotem publicznym i partnerem prywatnym ustawa będzie regulować także tryb wyłaniania partnera prywatnego oraz zawieranie i zmiany umów o PPP.


Najważniejszą zmianą jest ograniczenie zakresu sporządzania uciążliwych przedwstępnych analiz przez partnera publicznego. W przypadku przedsięwzięć o wartości do 211 tys. euro, a w przypadku robót budowlanych do 5 278 tys. euro, analizy będą mieć charakter uproszczony, obejmujący najważniejsze rodzaje ryzyka związane z realizacją przedsięwzięcia.


- O ile sam pomysł uproszczenia analiz przy mniejszych projektach jest zasadny, to należy pamiętać, że mają one jednak kluczowe znaczenie i tak naprawdę ich przeprowadzenie leży w interesie gminy - uważa Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.


- Obawiam się, że podział analiz na uproszczone i pełne nie spełni celu, jaki zakłada ustawodawca, domyślam się, że chodzi o zmniejszenie kosztów przygotowań projektu i przyspieszenie procedury. Dla każdego przedsięwzięcia PPP konieczne jest przygotowanie rzetelnych, starannych analiz (analizy otoczenia rynkowego, prawnych, finansowych, organizacyjnych itd.) w postaci biznesplanów (studiów wykonalności). Jeśli podmioty publiczne przygotują się w okrojonym zakresie, ryzykują gorszą pozycję negocjacyjną w stosunku do inwestora prywatnego, który zawsze ma ze sobą sztab doradców i doskonale orientuje się w przedsięwzięciu, w którym ma partycypować - wskazuje Agata Kozłowska, dyrektor Investment Suport.


Tryby negocjacyjne


W projekcie wprowadzono wiele nowych definicji, m.in. zadań publicznych, usług publicznych i interesu publicznego. Zaproponowano również nową definicję partnerstwa publiczno-prywatnego, w której położono nacisk na podział ryzyk między podmiot publiczny a partnera prywatnego. Jasno podzielono, co zyskuje strona publiczna, a co partner prywatny. Podkreślono znaczenie prawa przedsiębiorcy do uzyskania wynagrodzenia.


Zupełnie zmieniono procedurę wyboru partnera prywatnego. Zamiast odpowiedniego stosowania prawa zamówień publicznych, proponuje się wykorzystanie dwóch trybów udzielania zamówień publicznych: negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego. Przewidziano też stosowanie jednego spośród środków ochrony prawnej, jakie przewiduje prawo zamówień publicznych - protestu.


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »