| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zakazy w reklamie, marketingu i promocji

Zakazy w reklamie, marketingu i promocji

Uchwalona wczoraj ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zawiera katalog zakazów dla przedsiębiorców w zakresie prowadzenia reklamy, marketingu, związanych z promocją i nabywaniem produktów przez konsumentów.


zmiana prawa


Chodzi o praktyki, które mogą doprowadzić do tego, że konsument podejmie decyzję dotyczącą umowy, której w innej sytuacji by nie podjął. Dlatego zakazane będzie wprowadzanie w błąd konsumentów przez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, ale również i prawdziwych, które mogą wprowadzać w błąd. Przed nieuczciwymi praktykami klient będzie mógł się bronić, żądając zaniechania ich, usunięcia skutków, unieważnienia umowy, naprawienia wyrządzonej szkody oraz zasądzenia odpowiedniej kwoty.


Przedsiębiorcy oraz działający w ich imieniu nie będą więc mogli stosować niedozwolonych praktyk rynkowych w stosunku do wprowadzanych na rynek produktów, opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych lub innych oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty.


- Ustawa gwarantuje te prawa konsumenckie, które są narażone na uszczerbek wskutek praktyk rynkowych pozostających w bezpośrednim związku z oddziaływaniem na decyzje konsumenta przy zawieraniu transakcji gospodarczych - tłumaczy Marek Niechciał, prezes UOKiK.


Za niedozwolone praktyki rynkowe uważa się także niektóre rodzaje reklamy, na przykład kryptoreklamę, reklamę przynętę oraz reklamowanie produktu podobnego do wyrobu innej firmy.


- Bardzo dobrze się stało, że ustawa zakazuje prowadzenia reklamy porównawczej - mówi Danuta Gut, dyrektor Biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Przy prowadzeniu takiej reklamy możliwe były nadużycia, ponieważ przepisy były mało precyzyjne.


- Dobra reklama to reklama, która wzbudza pożądanie, pragnienie posiadania reklamowanego produktu czy skorzystania z usługi - mówi Ewa Blocher, dyrektor marketingu i sprzedaży pionu marek premium w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris.


- Jednak określenie, czym jest dobra reklama, zależy od punktu widzenia - czym innym jest dla konsumenta, reklamodawcy i konkurenta - dodaje dyrektor.


W promowaniu produktów nie będzie też można wykorzystywać treści publicystycznych, za które w dodatku zapłacił przedsiębiorca (kryptoreklama).


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Rudzka Kancelaria Doradcy Podatkowego

Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze podatkowo-prawnej dużych i średnich polskich firm, międzynarodowych korporacji oraz podmiotów publicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK