| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zakazy w reklamie, marketingu i promocji

Zakazy w reklamie, marketingu i promocji

Uchwalona wczoraj ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zawiera katalog zakazów dla przedsiębiorców w zakresie prowadzenia reklamy, marketingu, związanych z promocją i nabywaniem produktów przez konsumentów.


zmiana prawa


Chodzi o praktyki, które mogą doprowadzić do tego, że konsument podejmie decyzję dotyczącą umowy, której w innej sytuacji by nie podjął. Dlatego zakazane będzie wprowadzanie w błąd konsumentów przez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, ale również i prawdziwych, które mogą wprowadzać w błąd. Przed nieuczciwymi praktykami klient będzie mógł się bronić, żądając zaniechania ich, usunięcia skutków, unieważnienia umowy, naprawienia wyrządzonej szkody oraz zasądzenia odpowiedniej kwoty.


Przedsiębiorcy oraz działający w ich imieniu nie będą więc mogli stosować niedozwolonych praktyk rynkowych w stosunku do wprowadzanych na rynek produktów, opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych lub innych oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty.


- Ustawa gwarantuje te prawa konsumenckie, które są narażone na uszczerbek wskutek praktyk rynkowych pozostających w bezpośrednim związku z oddziaływaniem na decyzje konsumenta przy zawieraniu transakcji gospodarczych - tłumaczy Marek Niechciał, prezes UOKiK.


Za niedozwolone praktyki rynkowe uważa się także niektóre rodzaje reklamy, na przykład kryptoreklamę, reklamę przynętę oraz reklamowanie produktu podobnego do wyrobu innej firmy.


- Bardzo dobrze się stało, że ustawa zakazuje prowadzenia reklamy porównawczej - mówi Danuta Gut, dyrektor Biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Przy prowadzeniu takiej reklamy możliwe były nadużycia, ponieważ przepisy były mało precyzyjne.


- Dobra reklama to reklama, która wzbudza pożądanie, pragnienie posiadania reklamowanego produktu czy skorzystania z usługi - mówi Ewa Blocher, dyrektor marketingu i sprzedaży pionu marek premium w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris.


- Jednak określenie, czym jest dobra reklama, zależy od punktu widzenia - czym innym jest dla konsumenta, reklamodawcy i konkurenta - dodaje dyrektor.


W promowaniu produktów nie będzie też można wykorzystywać treści publicystycznych, za które w dodatku zapłacił przedsiębiorca (kryptoreklama).


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »