| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Polskie firmy zdobywają europejskie rynki

Polskie firmy zdobywają europejskie rynki

Zestandaryzowane procedury unijne ułatwiają polskim wykonawcom pozyskiwanie kontraktów w Unii Europejskiej. Najskuteczniejsze są firmy mające przedstawicielstwa zagraniczne i współpracujące z lokalnymi partnerami. Przy zamówieniach udzielanych w Unii ważną rolę odgrywają referencje otrzymywane od kontrahentów zagranicznych.


- Nasz sukces zawdzięczamy stałemu monitoringowi węgierskiego rynku zamówień publicznych. Na bieżąco śledzimy ogłoszenia o przetargach, które ukazują się w dzienniku unijnym oraz w węgierskim biuletynie zamówień publicznych. Nie jest to trudne, gdyż mój wspólnik jest tłumaczem przysięgłym węgierskiego. Wiele informacji dostajemy też od zaprzyjaźnionych firm - mówi Leszek Rogala.


Dziennik Urzędowy UE zawiera też ogłoszenia o projektach finansowanych np. przez Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Centralny. Kilku naszych wykonawców specjalizuje się w przetargach realizowanych ze środków unijnych.


- Skupiamy się na przetargach informatycznych finansowanych ze środków UE lub Banku Światowego. Funkcjonują w nich zestandaryzowane procedury przetargowe. Nie trzeba poznawać krajowych regulacji rynku zamówień publicznych, a oferty można składać w angielskim. Również ryzyko prowadzenia takich projektów jest mniejsze - wskazuje Paweł Prokop, wiceprezes firmy Comarch.


Informacja o przetargu to zaledwie wstęp do najważniejszego etapu, czyli przygotowania oferty. Zawsze warto się zastanowić nad szansami na zwycięstwo, twierdzą przedsiębiorcy. Należy zestawiać koszty opracowania oferty i szanse na wygraną, trzeba obserwować konkurencje i sprawdzać doświadczenia zamawiającego, dodają przedstawiciele firm.


Wykonawcy podkreślają, że łatwiej jest realizować zamówienie wspólnie z partnerami lokalnymi. Równie skuteczną metodą zdobywania unijnego rynku jest zakładanie przedstawicielstw za granicą lub posiadanie siatki przedstawicieli handlowych.

Zdaniem Pawła Prokopa podstawą sukcesu jest rozpoznanie rynku lokalnego i podejmowanie współpracy z lokalnymi partnerami. Później występują oni jako podwykonawcy lub wchodzą w skład konsorcjum.


- Solaris ma przedstawicielstwo handlowe w Berlinie, które ubiega się o zamówienia. Mamy również kilkunastu przedstawicieli handlowych w innych krajach UE. Ważne jest, aby zamawiający miał się z kim kontaktować w toku przetargu - wskazuje Tomasz Woźniak.


- W skład Grupy Famur wchodzą dwie spółki odpowiedzialne za monitorowanie rynków zagranicznych i wyszukiwanie potencjalnych kontraktów - są to Polskie Maszyny Górnicze i Famur International Trade. Są one odpowiedzialne za rozwój sieci sprzedaży i pozyskiwanie nowych kontraktów - mówi Waldemar Łaski, wiceprezes Grupy Famur.


- Najważniejsze jest dopełnienie wszystkich formalności. Za najmniejszy błąd formalny można zapłacić wysoką cenę w postaci odrzucenia oferty. Konkurencja tylko na to czeka - radzi Leszek Rogala.


Potem liczy się już tylko konkurencyjność oferty.


- Cena towaru czy usługi nie stanowi najważniejszego kryterium. Równie istotne są inne takie czynniki, jak niezawodność w eksploatacji, przestrzeganie norm czystości, gwarancja czy serwis. W Niemczech i Szwecji występuje np. pojęcie oferty najbardziej ekonomicznej - wskazuje Tomasz Woźniak.


- Bardzo istotne przy zamówieniach udzielanych w UE są referencje i dotychczasowe doświadczenia - uważa Paweł Prokop z ComArch.


Udział polskich przedsiębiorców w unijnych przetargach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »