REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy towar z inną stawką VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Każdy produkt sprzedawany w zestawie, np. płyta CD z gazetą, powinien być opodatkowany inną stawką - uważa sąd administracyjny. Firmy jednak postępują inaczej.


Problem polega na tym, czy produkty sprzedawane w zestawie powinny być opodatkowane jedną stawką VAT, a jeśli tak, to którą. Z jednej strony urzędy skarbowe wydają interpretacje, że należy opodatkować cały produkt, według stawki dla produktu wiodącego. Z drugiej pojawiają się interpretacje, aby opodatkować oba produkty według różnych stawek. Orzeczenie takie wydał ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

REKLAMA


Dwie stawki podatku


Sąd rozpatrywał sprawę spółki, której działalność polega na wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych, w tym produktów dwuelementowych: produktu wiodącego z 7-proc. stawką VAT oraz produktu drugiego opodatkowanego stawką 22 proc., który jest dołączany do pierwszego w ramach promocji. Zdaniem spółki w takim przypadku należy zastosować stawkę VAT produktu wiodącego do całości. Potwierdza to orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Z interpretacją taką nie zgodziły się jednak organy, uznając, że produkty złączone powinny być opodatkowane jako dwa oddzielne. Sprawa trafiła do WSA. Sąd stwierdził, że co do zasady każdy produkt podlega opodatkowaniu odmienną stawką. Nie można uznać, że zestaw powinien być opodatkowany jedną stawką.


Praktyka się różni


O opodatkowaniu zestawów decyduje kilka czynników. Zdaniem ekspertów, w przypadku gazety z dołączoną płytą CD znaczenie ma to, czy dodatek wpływa na zwiększenie sprzedaży produktu wiodącego, i to, czy można je oddzielić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jeżeli dołączona płyta CD wpływa na zwiększenie sprzedaży gazety, można uznać, że jest to odrębny produkt. Gdyby płyta nie zwiększała wartości sprzedawanego produktu, a więc dodawana byłaby za darmo, trudno byłoby uznać, że towar, który nie jest sprzedawany, należy opodatkować - powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Młodzieniak, doradca podatkowy BPG Consulting.


Jego zdaniem opodatkowanie osobno gazety i gazety z płytą prowadziłoby do podwójnego opodatkowania.


- W przypadku gazety z płytą trudno opodatkować osobno gazetę, która i tak jest opodatkowana. Jeśli jednak istnieje możliwość osobnego zakupu gazety z płytą i gazety bez płyty, to oznacza, że gazeta i płyta są dwoma różnymi produktami podlegającymi różnym rygorom podatkowym - wyjaśnił ekspert BPG Consulting.


Na podwójne opodatkowanie zestawów wskazuje również Paweł Kowalczyk, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers.


- Bez względu na to, czy kupujemy samą gazetę czy gazetę z płytą, nikt nie wyszczególnia wartości drugiego składnika. W praktyce następuje więc podwójne opodatkowanie ze strony sprzedającego, ponieważ wartość tego towaru jest wliczona w cenę produktu - uważa ekspert.


Trzeba wyrównać stawki

REKLAMA


Zwraca uwagę, że jeśli kupujemy gazetę, to jej cena wraz z płytą jest wyższa od ceny samej gazety. A zatem producent lub sprzedawca jest dodatkowo zobligowany do zapłaty VAT od wartości tego nieodpłatnego produktu. Jak zatem rozwiązać problem?


- Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby opodatkowanie produktów połączonych stawką dla produktu wiodącego. Ale bez wyrównania stawek VAT wydaje się to niemożliwe, ponieważ urzędy statystyczne traktują takie zestawy jako dwa produkty - podsumował Paweł Kowalczyk.


Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA