| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > TK: przedsiębiorcy mają prawo do zasiłku opiekuńczego

TK: przedsiębiorcy mają prawo do zasiłku opiekuńczego

Prawo do zasiłku opiekuńczego przysługuje zarówno osobom ubezpieczonym obowiązkowo, jak i podlegającym dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu - wynika z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.


Trybunał uznał we wtorek, że przepisy ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa są niezgodne z konstytucją.



Dobrowolnemu ubezpieczeniu podlegają m.in. osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, pracę nakładczą, pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia.



Trybunał rozpatrywał pytanie prawne Sądu Rejonowego w Poznaniu, przed którym toczą się dwie sprawy, dotyczące odmowy przyznania przez ZUS zasiłku na chore dziecko. Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach pieniężnych z 1999 roku, prawo do zasiłku za czas sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny lub chorym dzieckiem do lat 14 miały jedynie osoby podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu chorobowemu. Trybunał podkreślił we wtorek, że sposób ustalania składki osób podlegających ubezpieczeniu obowiązkowemu i dobrowolnemu jest taki sam. Samo różnicowanie ubezpieczenia nie może - jak podkreślił - przesądzać o prawie do zasiłku opiekuńczego.



"Finansowanie składki na ubezpieczenie chorobowe osób objętych obowiązkowo tym ubezpieczeniem, jak i osób objętych tym ubezpieczeniem dobrowolnie, następuje w całości ze środków samych ubezpieczonych" - zaznaczył Trybunał Konstytucyjny. Wysokość składki - bez względu na to czy dotyczy ubezpieczenia obowiązkowego, czy dobrowolnego - wynosi 2,45 proc. tzw. podstawy wymiaru.



W ocenie TK, nie jest uzasadnione różnicowanie świadczeń z tytułu ubezpieczenia chorobowego w zależności od rodzaju ubezpieczenia. Trybunał zwrócił uwagę, że podstawa wymiaru np. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą nie może być niższa od 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia, podczas gdy w przypadku osób podlegających ubezpieczeniu obowiązkowemu może to być minimalne wynagrodzenie za pracę.



"Osoby objęte ubezpieczeniem chorobowym zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie, stanowią jedną kategorię podmiotów, charakteryzujących się wspólną cechą, jaką jest status ubezpieczonego" - podkreślił Trybunał. Trybunał uznał, że zróżnicowanie tych podmiotów jest dyskryminujące i sprzeczne z zasadami sprawiedliwości społecznej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK