| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Nie będzie skomplikowanych analiz

Nie będzie skomplikowanych analiz

Nie będzie skomplikowanych analiz przed decyzją o realizacji projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, uproszczone zostaną procedury wyboru inwestora.


Zmiana prawa

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która po roku obowiązywania jest wciąż prawem martwym. Autorzy nowych przepisów całkowicie zrezygnowali ze szczegółowych rozporządzeń wykonawczych nakładających na jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej obowiązek sporządzania analiz efektywności przedsięwzięcia jeszcze przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji. Nowelizująca ustawa upraszcza procedury przygotowania ppp, wprowadza przejrzyste mechanizmy wyboru optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.



Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.



- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Grobelny.



W podobnym tonie wypowiada się Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.



- Obecnie obowiązująca ustawa tylko przeszkadza w inwestycjach. Od początku jej obowiązywania nie zrealizowano żadnego projektu - wyjaśnia Porawski.



Ważne!


Od początku obowiązywania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie zrealizowano żadnej inwestycji w tej formie



Zmiany w procedurze wyboru

Zgodnie z nowym projektem zasady i tryb wyboru partnera prywatnego opierać się będzie na konkurencji rozwiązań pomiędzy najkorzystniejszymi ofertami partnerów prywatnych a realizacją projektu ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.



Przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego podmiot publiczny będzie musiał opracować tzw. wariant publiczny, określający standard przedsięwzięcia niezbędny dla realizacji zadania publicznego.



Zdaniem Henryka Michałowicza z Konfederacji Pracodawców Polskich wymogi co do elementów wariantu publicznego przedsięwzięcia mogą spowodować rezygnację z partnerstwa.



- Wyniknąć to może z braku wyspecjalizowanej własnej kadry do przeprowadzenia proponowanego projektem zakresu analizy i konieczności posiłkowania się firmami zewnętrznymi np. kancelariami prawnymi czy firmami doradztwa gospodarczego - wyjaśnia Michałowicz.



Jego zdaniem wariant publiczny powinien być jedynie szacunkowy, ponieważ na tym etapie nie jest możliwe przeprowadzenie pełnej analizy finansowej projektu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Kozak

Redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »