| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przedłużanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Przedłużanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż alkoholi, do 31 stycznia muszą złożyć w urzędzie gminy oświadczenie o wartości sprzedaży za rok 2006 i wnieść opłatę za następny rok. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, wygasną ich zezwolenia na sprzedaż.


Do 31 stycznia 2007 r. każdy przedsiębiorca, który prowadzi sklep spożywczy, monopolowy czy restaurację, gdzie sprzedaje alkohol, musi zapłacić za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży za rok poprzedni.



Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych co roku ponoszą opłaty związane z korzystaniem z takich uprawnień. Gminy pobierają opłatę w celu pozyskania środków na przeciwdziałanie alkoholizmowi. Opłatę wnosi się na rachunek gminy w każdym roku objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.



Opłaty są one naliczane na podstawie pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych kategorii alkoholi w poprzednim roku. Termin na złożenie takiego oświadczenia mija także 31 stycznia. Wartością sprzedaży jest kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku VAT oraz podatku akcyzowego (tj. wartości sprzedaży brutto).



Oświadczenie nie musi być przygotowane na urzędowym formularzu. Należy jednak pamiętać o podaniu adresu, nazwy punktu, w którym prowadzi się sprzedaż, oraz o rozdzieleniu kwoty na trzy grupy alkoholi. Ustawa wyróżnia bowiem: 1) napoje zawierające do 4,5 proc. alkoholu oraz piwo, 2) napoje zawierające od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (w większości są to wina), oraz 3) alkohole powyżej 18 proc. (czyli zazwyczaj wódki). Wartość sprzedaży należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych.



Podstawową sankcją jest wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w formie decyzji. Decyzję w tej sprawie wydaje wójt lub burmistrz (prezydent miasta). Prowadzenie dalszej działalności bez tego zezwolenia to poważne wykroczenie. Grozi za to grzywna od 10 do 360 stawek dziennych. Zatem może sięgnąć nawet 720 tys. zł. O ponowne zezwolenie będzie można się starać dopiero po upływie sześciu miesięcy. Od decyzji odmownej można się odwołać w ciągu dwóch tygodni od doręczenia do samorządowego kolegium odwoławczego. Skarżący musi jednak udowodnić, że nie ponosi winy za niedopełnienie obowiązków. Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miasta Łuków, szanse na uwzględnienie takiego odwołania są jednak znikome.



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna 


- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.).



Piotr Trocha

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »